شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

دوازده راه تأثیر گذاری و متمایز شدن از جمع

دوازده راه تأثیر گذاری و متمایز شدن از جمع

۱- طرز ایستادن خود را تصحیح کنید. اگر شرایط بدنی شما در حد مطلوب قرار داشته باشد، گویای این مطلب است که یک فرد با اعتماد به نفس بالا هستید، حتی اگر از درونتان هم یک چنین احساسی نداشته باشید. در زمان راه رفتن باید محکم و ثابت، قدم بردارید. کمرتان کاملاً صاف باشد، شانه ها به سمت عقب گرایش داشته باشند. شاید در ابتدا زمانیکه یک چنین وضعیتی را تمرین می­کنید برایتان قدری عجیب و دشوار باشد، اما پس از سپری شدن چند روز به آن عادت پیدا می کنید.

۲- ماهیچه های صورت را رها کنید. سعی کنید ماهیچه­های صورتتان را رها کنید تا صورت، حالت طبیعی و دلپذیر خود را داشته باشد. با این چهره می توانید رو به دنیا کنید و به همگان بگویید که از هیچ چیز نمی هراسید.

۳- ارتباط برقرار کنید. هنگامیکه با فرد دیگری روبه­رو می­شوید، با چشمهای خود با او ارتباط برقرار کنید، سرتان را به نشانه تأیید تکان دهید، لبخند بزنید و شادی خود را به او انتقال دهید. اصلاً نگران عکس العمل فرد مقابل نباشید و البته در عین حال باید به یاد داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید.

۴- نام افراد را به یاد بسپارید. زمانیکه برای اولین بار کسی را ملاقات می­کنید سعی کنید که نام او را به خاطر بسپارید. این کار برای خیلی از افراد دشوار است. زمانی­که نامشان را می­گویند، آن را چندین مرتبه با خود تکرار کنید تا نامشان در ذهنتان باقی بماند و سپس نام خود را نیز به آنها بگویید؛ به عنوان مثال سـلام “سارا” مـن “مانی” هستم. زمانی هم که با آنها خداحافظی می­کنید، باز هم سعی کنید چند مرتبه دیگر نام آنها را تکرار کنید تا به طور کامل در ذهنتان باقی بمانند. هر چقدر بیشتر نام آنها را تکرار کنید، بیشتر به یادتان می­ماند و طرف مقابل هم احساس می کند که او را بیشتر دوست می­دارید و احتمال اینکه با شما بیشتر گرم بگیرد، افزایش پیدا می کند.

۵- به دیگران علاقه ­مند باشید. اگر شما یکی از آشناهای قدیمی را ملاقات کردید به عنوان مثال یک همکار، همکلاسی، دوست یکی از دوستان و … در مورد خانواده و علاقه­مندیهای جدید آنها سؤالاتی مطرح کنید. اسم افراد نزدیک به آنها را بپرسید و نام آنها را به خاطر بسپارید. مطرح کردن یک چنین مسائلی، موضوعات جدیدی برای صحبت کردن در اختیار شما قرار می­دهد و آن وقت مجبور نیستید که تنها در مورد کار و کلاسهای درسی با هم صحبت کنید. می­توانید تا حدودی در مورد خودتان نیز صحبت کنید. در تمام طول بحث خودتان را علاقه مند نشان دهید و نشان دهید که تمایل دارید به گفت و گوی خود با او ادامه دهید.

۶- ورزش کنید: اگر درباره ارجحیتهای زیبایی می­اندیشید، هیچ چیز به اندازه برنامه ورزشی منظم تأثیر مثبت ندارد. اگر شما از شنا، والیبال ، تنیس یا دوچرخه سواری لذت می برید، سعی کنید که آن نظم را در آن ورزش دنبال کنید. حتی ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز تأثیر شگرفی در بر دارد.

۷- گفت­و­گو در مورد موضوع های مناسب: باید در مورد موضوعاتی صحبت کنید که طرف مقابل به آنها علاقه دارد، حتی اگر خودتان هم علاقه شدید به آنها نداشتید، بازهم این کار را ادامه دهید. به عنوان مثال، اگر در یک جمع ورزشی قرار گرفتید، در مورد بازی دیشب یا گل کردن تیمی که به تازگی وارد لیگ شده صحبت کنید. اگر با کسانی هستید که به سرگرمیهای مختلفی علاقه­مند هستند، می­توانید در مورد سرگرمیهای مورد علاقه آنها از جمله ماهیگیری، بافتنی، کوهنوردی، و سینما صحبت کنید.

هیچ کس از شما انتظار ندارد که در تمام زمینه­ها یک متخصص باشید، باید به آنها بگویید که فقط به دلیل علایق شخصی است که تمایل دارید در مورد موضوعهای مختلف با دیگران به بحث و گفت و گو بنشینید. ذهن خود را باز کنید، اجازه دهید تا دیگران توضیحات لازم در مورد موضوعهای مختلف را برای شما بازگو کنند. روراست باشید و به آنها بگویید که دانشتان در مورد برخی چیزها محدود است و بدتان نمی­آید که چیزهای بیشتری در مورد آن مبحث یاد بگیرید.

۸- به جای غیبت کردن، دیگران را تکریم کنید. اگر در جمعی در حـال صـحبت کـردن هسـتید که همه افراد به نحوی در باره­ی شخصی به­­خصوص در حال غیبت کردن هستند، بد نیست شما چیزی در مورد آن بـگویید کـه دوست می­دارید. گفتن چیزهایی که در دیگران دوست می­دارید می­تواند ۱۰۰ درصد شما را تبدیل به یک فرد جذاب کند. در عین حال با این کار می­توانید حس اعتماد دیگران را نیز به خود جلب کنید. همه اطرافیان به این نتیجه می­رسند که شما هیچ وقت ایـده­ی بـدی نسبت به دیگران ندارید. همه به این نتیجه می­رسند که آبرویشان در دست شما محفوظ خواهد بود.

۹- دروغ نگویید. شاید به دلایلی دروغ بگویید اما مدارک و شواهدی وجود دارد که بر خلاف گفته­های شماست. اگر به مریم بگویید که عاطفه را دوست دارید و به نسیم بگویید که عاطفه را دوست ندارید، مطمئن باشید که مریم و نسیم با هم صحبت می­کنند، حرفهای شما را با هم در میان می گذارند و با این کار اعتبارتان را نزد آنها از دست خواهید داد و از آن به بعد هم دیگر هیچ کس حرفهای شما را باور نخواهد کرد.

۱۰- با صداقت از دیگران تعریف و تمجید کنید. این کار به خصوص در ارتقای عزت نفس دیگران نقش مهمی را بازی می­کند. چیزهایی که خوشتان می­آید را انتخاب کنید و در هر شرایطی به آنها اشاره داشته باشید. اگر از کاری و یا از کسی خوشتان می آید راهی برای بیان آن پیدا کنید و فوراً به آن اشاره کنید. اگر برای انجام این کار بیش از اندازه صبر کنید، ممکن است حرفهای شما قدری ریاکارانه جلوه کنند. زمانیکه احساس می کنید با تشویقهای خود می­توانید زمینه پیشرفت را برای آنها فراهم آورید، حتماً این کار را انجام دهید و از آنها تعریف کنید. اگر احساس می­کنید که چیزی در مورد فردی تغییر پیدا کرده است (به عنوان مثال مدل مو، طرز لباس پوشیدن و ..) به آن توجه کنید و چیزی را که در مورد آن خوشتان آمده، به زبان بیاورید. اگر مستقیماً سؤالی می پرسید، با خوشرویی آن را بیان کنید و سپس سؤال خود را با یک تعریف به جا به پایان برسانید.

۱۱- در پذیرش تعریف و تمجید مهربان باشید. این فکر را که برخی از تعریف و تمجید ها هدف خاصی را در پس خود دارند از ذهن بیرون کنید. در قبول هر نوع تعریف و تمجیدی پرحرارت و علاقه­مند ظاهر شوید. خیلی بیشتر از گفتن یک “خیلی ممنون” ساده پیش بروید و آن را با جملاتی نظیر: “خوشحالم که خوشت آمده” و یا “خیلی مهربانی کـه به این مـورد اشـاره کردی” همـراه کنید. ایـن عبارات خودشان می­توانند به عنوان نوعی تعرف و تمجید در جواب تعریفهای فرد مقابل به شمار روند. در عین حال باید دقت داشته باشید که برداشت بدی از تعریفهای دیگران نکنید. به عنوان مثال، اگر کسی به قصد تعریف از شما گفت: “نمی دانی چقدر دلم می­خواست که من هم به اندازه تو … بودم” شما نباید در جواب او بگویید من اصلاً هم یک چنین خصوصیتی را نداشته و ندارم و احساس می کنم که برداشت تو در این مورد غلط بوده و قضاوت نادرستی داشتی.”

۱۲- تن صدای خود را کنترل کنید. یکی از نکات ضروری که باید همواره به خاطر داشته باشید، ماهیت صحبت کردن است. برخی از افراد هستند که در درون خود احساس ناامنی می کنند و به راحتی نمی توانند تعریف و تشکر دیگران را پذیرا شوند. در مورد یک چنین افرادی بیشتر باید دقت کنید و روان و سلیس با آنها صحـبت کنـید. اگـر تمایل داشتید به آنها بگویید که “امروز زیبا شده­اید” تن صدایتان باید همان طوری باشد که می گویید: “امرور روز زیبایی است.” هر گونه تغییر در تن صدا و نحوه بیان کردن آن، این شک را در آنها به وجود می آورد که گفته­های شما از سر صدق و درستی نیست. می توانید برای تمرین، صدای خود را روی نوار ضبط کنید و چند مرتبه آن را گوش کنید تا متوجه هر گونه تغییری بشوید. از خودتان سؤال کنید که صدای شما نشان می­دهد که از روی صداقت صحبت می­ کنید؟ تا زماینکه به یک عبارت خالصانه و صادقانه نرسیده­اید، به ضبط کردن صدای خود ادامه دهید.

مولف: شهرام حمامی ترقی

آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد دو
فهرست
برچسب ها:
درج دیدگاه