شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

روی خودتان تمرین خلاقیت کنید

روی خودتان تمرین خلاقیت کنید

روی خودتان تمرین خلاقیت کنید

۱- اول از همه روی خودتان تمرین خلاقیت کنید.

مثلاً سعی کنید وسایل خانه اتان را طبق سلیقه خودتان بچینید (نه طبق سلیقه دیگران) لباسی رو بپوشید که خودتان دوست دارید و خلاصه اینکه در گفتار و رفتار و بقیه جوانب زندگی، سبک خاص خودتان را به کار ببرید.

۲- از راههای بدون هزینه، ذهن خلاق خودتان تحریک کنید.

کارهایی انجام دهید که ذهنتان را از حالت روتین و تکراری خارج کند و افکار جدید و دید جدیدی به آن بدهد. مثل تماشای فیلم سینمایی، خواندن کتاب، گفتگو با افراد غریبه و …

۳- راه حل های احتمالی رو لیست کنید.

هر وقت با مشکلی برخورد می کنید راه حل های احتمالی رو لیست کرده و یادداشت کنید. نوشتن در بسیاری از مواقع بیش از فکر کردن کمک به خلاقیت می­کند. ایده های خوبتان را تا موقعی که گرم و تازه هستند ثبت کنید تا بعد بتوانید به راحتی آنها را پرورش بدهید.

همیشه یک دفترچه یادداشت جیبی یا کامپیوتر همراه یا ضبط صوت کوچیک همراهتان باشد. ایده های خلاقانه مثل یک رویا می­آیند و می روند. بخاطر همین باید آنها را در همان لحظه که به ذهن میرسند ثبت و ضبط نمود.

۴- چه راه خلاقانه ای برای بهبود بخشیدن وجود دارد.

در هر وضعیتی از خودتان سوال کنید که چه راه خلاقانهجای برای بهبود بخشیدن به آن وضعیت وجود دارد. نکته این کار این است که شما یاد می گیرید که رفتار خلاق را همیشه بصورت خودکار از خودتان بروز بدهید، نه فقط هر وقت که نیاز شد.

۵- نترسید که ممکن است ایده شما جواب ندهد.

ترس مانع بزرگی در برابر خلاقیت است. در نظر داشته باشید که همه ایده ها عالی نیستند. مهم، داشتن ایده های فراوان هست.

۶- خلاقیت رو تمرین کنید.

نقاشی، طراحی، بازی با خمیر رس و امثال آنها را بدون اینکه هدف خاصی داشته باشید انجام بدهید. اجازه بدهید نتیجه کار خودبخود بوجود بیاید. مهم، تمرین کردن است.

۷- خلاقیت، یه مفهوم جداگانه است.

بین ذوق هنری و خلاقیت تفاوت بگذارید. اگر چه استعداد هنری برای خلاقیت مفید است ولی برای خلاق بودن لازم نیست حتماً هنرمند باشید. خلاقیت، یک مفهوم جداگانه است.

۸ – اول ایده را خوب پرورش بدهید و بعد به دیگران بگوئید.

اگر آدم حساسی هستید و نظرات دیگران روی شما تاثیر می گذارد بهتر است که ایده های جدیدتان را وقتی هنوز در مراحل ابتدایی هستند با دیگران در میان نگذارید. چون خیلی از افراد که روحیه منتقدانه دارند ممکن است از آن ایراد بگیرند و شما را ناامید کنند. اول آن ایده را خوب پرورش دهید و بعد به دیگران بگویید.

۹- می توانید از نظرات دیگران هم استفاده کنید.

خلاق بودن به این معنی نیست که شما در هر موضوعی از خودتان نظر بدهید. می توانید از نظرات دیگران هم استفاده کنید و بعد خلاقیت خودتان را در پرورش آنها بکار ببرید.

گردآورنده شهرام حمامی ترقی
کتاب آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد ۱

برچسب ها:
درج دیدگاه