شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

عملی برای خلاق تر بودن

عملی برای خلاق تر بودن

عملی برای خلاق تر بودن

۱- قوه خلاقه خودتان را با تمرین تقویت کنید. سعی کنید هر روز یه کار خلاقانه (هر چند کوچک و بی اهمیت) انجام بدهید. نتیجه این کار را بعداً خواهید دید که خلاقیت­های بزرگتر خودبخود به زندگی شما پا می گذارند.

۲- از کار دیگران تقلید نکنید. بهترین راه متوقف کردن خلاقیت این است که از کار دیگران کپی کنید.

۳- محیط پیرامون خودتان را طوری بوجود بیاورید که به خلاقیت تان اجازه بروز بدهید. مثلاً می توانید یک اتاق یا یک میز خاص رو برای کار کردن روی یه پروژه خاص در نظر بگیرید.

۴- در مورد نتیجه کار نگران نباشید. بلکه از فرایند خلاقیت لذت ببرید و اجازه بدهید نتیجه کار، شما را متعجب کند.

۵- زمان خاصی رو هر روز به خیال پردازی اختصاص دهید. در این زمان به هیچ باید و نبایدی فکر نکنید و اجازه دهید قوه خیالتان آزادانه پرواز کند. به اینکه بعد از این زمان چه باید بکنید فکر نکنید. باید بدانید که کارهای روزمره جلوی خلاقیت را می گیرند. باید زمانی رو به جوشش این احساس اختصاص داد.

۶- کنجکاو باشید، هر چیزی را به سادگی قبول نکنید، چرا؟ چطور؟ چگونه؟ این سوالات را همیشه بپرسید. از این هم نترسید که نکند سوالتان احمقانه باشد.

۷- کارهای عرفی و روشهای معمول را نادیده بگیرید. فکر نکنید اگه یک کاری همیشه به یک شکل انجام می شده است، پس دیگه تا ابد باید همانجوری باقی بماوند، هر چیزی قابل تغییراست.

۸- بازیهای خاصی هست که به تقویت قوه خلاقه کمک می کنند. مثلاً سعی کنید فکر کنید که از یک شیی خاص چه استفاده ای غیر از استفاده معمول می شود کرد. مثلاً با یک تکه آجر غیر از ساختن دیوار چه کار می شود کرد؟ نکته این کار این است که ارتباط بین چیزهایی که ظاهراً به هم ربط ندارند را پیدا خواهید کرد و همین خودش یعنی خلاقیت.

۹- پرسش “چی می شد اگه…” رو در مورد هر کاری از خودتان بپرسید و سعی کنید از تخیل تان کمک بگیرید و جنبه های متفاوت یک وضعیت عادی رو مورد بررسی قرار دهید.

۱۰- رمان علمی تخیلی بخوانید. به خودتان اجازه باور دنیای غیرواقعی را بدهید. در مورد چیزهایی مثل جهانهای موازی و یا وقایع ناممکن عمیقاً تفکر کنید. در کتاب آلیس در سرزمین عجایب ملکه قلبها به آلیس می گوید که هر روز قبل از صبحانه یک چیز ناممکن را باور کند. این نصیحت خوبی است.

 ۱۱- ایده اولیه خودتان را بدون قضاوت قبول کنید. اجازه دهید  زمان بگذرد و آن ایده رشد کرده و بهبود پیدا کند. این قضیه مثل همان پروانه ایی است که وقتی تازه از پیله در می آید بالهایش خیس است و قدرت پرواز ندارد ولی با گذشت زمانی کوتاه قادر خواهد بود در آسمان جولان بدهد. یک روشی به نام طوفان ذهن یا آزاداندیشی (brainstorming) وجود دارد که در آن گروهی بر روی راه حل یک مشکل ایده میدهند بدون اینکه هیچکس آن ایده ها رو نقد کند. مبنای این کار همین است که ایده ها را نباید در همان ابتدا نقد کرد و باعث شد عقیم بمانند.

 ۱۲- ریسک خطا رو قبول کنید. خلاق بودن یعنی اینکه شما می خواید ایده های جدید و امتحان نشده ارائه کنید. بنابراین امکان اشتباه هم هست. افراد بزرگی مثل انیشتین و ادیسون هم بارها خطا کردند ولی همانحطاها باعث شد که راه درست رو پیدا کنند.

۱۳- از فرآیند خلاقیت لذت ببرید و در فکر نتیجه نباشید. اگر همیشه در این فکر باشید که آیا آخر کار درست میشود یا نه، جلوی خلاقیت خودتان را گرفته اید.

۱۴- جلو بروید و انجامش دهید! منتظر نباشید که همه چیز بر وفق مراد شما باشد تا خلاقیت­تان را بکار بیندازید. چنین زمانی هیچ­وقت نمی­رسد. نقاشان نقاشی می­کشند ولی آن را دور می­اندازند و دوباره می­کشند. نویسنده­ها می­نویسند ولی آن را پاک می­کنند و دوباره می­نویسند. خلاصه اینکه کسی صبر نمی­کند تا بدون نقص کار بکند چون چنین موقعیتی هیچ وقت بدست نمی­آید. همه افراد یک سری محدودیتهایی دارند. آیا وقت کافی ندارید؟ جان گریشام هر روز ۲ ساعت زودتر از خواب بلند می شد که بتواند اولین داستانش را بنویسد و بعدش هم تمام روز رو سر کار بود. آیا مکانتان مناسب نیست؟ خیلی­ها در زندان کتاب نوشته اند. آیا پول کم دارید؟ می­خواهید چند تا نقاش برجسته معرفی شود که فقط با یک قلم و کاغذ کارشان را شروع کردند. به قول معروف باید با چیزهایی که دارید غذا بپزید. خلاصه اینکه از آنچه که به شما الهام می شود اطاعت کنید.

۱۵- انرژی مصرف کنید. پیاده روی، دویدن، رقصیدن، دوچرخه سواری و امثالهم که جزو فعالیتهای ریتمیک به حساب می آیند باعث می شود احساس آرامش به شما دست بدهد که خودش کمک می کند تا ایده های خلاق درون ما خودشان را آشکار کنند.

خصوصیات افراد خلاق:

 ۱- کنجکاو ۲- غریزی و در عین حال منطقی ۳- با احساس ۴- نکته سنج و شوخ ۵- ریسک پذیر ۶- با استقامت ۷- منظم ۸- دارای انگیزه درونی ۹-­علاقه‌مند به موضوعات مختلف

مولف: شهرام حمامی ترقی

آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد یک

برچسب ها:
درج دیدگاه