شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

قدر شناسی

قدر شناسی

“بسیاری از مردم روزنه امید را از دست می دهند، چرا که در انتظار به دست آوردن طلا هستند.” (موریس سِتِر)

به آن چه که دارید فکر کنید

شما نمی توانید آن چه در رویاهایتان می­بینید را به دست آورید. پولی برای کارهای فوق برنامه ندارید؟ اگر به آن چیزهایی که ندارید فکر کنید، باعث می­شود که همیشه احساس فقر و نیازمندی کنید. اما اگر به جای آن برای آن چه که دارید شکر گذار باشید به زودی ثروتمندتر خواهید شد.

اگر درآمد کمی دارید، اراده و قدرت زیادی می خواهد که خوشبین بوده و به نیمه پر لیوان نگاه کنید. اما ارزشش را دارد. قدرشناسی، طرز فکر شما را تغییر می دهد و شما را با خوبی های زندگی آشنا خواهد کرد. این می تواند جواهری بدلی را به اصل آن تبدیل کند.

بهترین چیزها در دنیا مجانی است

فصل بهار، دوستی، خنده کودکان، لازم نیست بابت استفاده از این­ها پولی بپردازید. در واقع نمی توان آن ها را خریداری کرد. اما آنها زندگی شما را با راه هایی کم بها توسعه خواهند داد. مطلب دیگری که باید یادآور شویم این است که شما می توانید حتی از هر چه که به شما تعلق دارد، لذت ببرید بدون اینکه بهایی برای آن بپردازید. می توانید روی شن های نرم ساحل راه بروید بدون اینکه زمین آن متعلق به شما باشد. می توانید اثری هنری را در موزه ای تحسین کنید بدون اینکه هزینه بیمه آن را بپردازید.

فهرستی از آن چیزهایی که برایشان شکر گزارید تهیه کنید

اگر می­خواهید تمرین قدرشناسی کنید، این کار را باید انجام دهید. زمانی برای آن تعیین کنید، البته زمان زیادی برای این کار نیاز نیست. نعمت هایی را که در روز برای آنها شـاکرید در آن ثبـت کنـید. زمـانی کـه با دشـواری­های روزگار روبه رو می­شوید، خواندن آنها روح شما را سبک می کند.

قناعت

” فقیر هیچگاه قناعت نمی­کند.” ضرب المثلی ژاپنی

ضروریاتتان را از غیر ضروریاتتان جدا کنید

اگر نمی توانید بین چیزهایی که می خواهید و چیز هایی که به آنها احتیاج دارید فرق قائل شوید، احتمالاً درگیر فرهنگ مصرف گرایی هستید. تبلیغاتی ها دوست دارند به شما بقبولانند، تا زمانی که کالایی را که می فروشند نخریده اید زندگی کامل و ایدآلی نخواهید داشت. اما آنها دروغ می گویند. یک زندگی تمام و کمال در داشتن ثروت زیاد نیست، در قناعت به آن چیزی است که دارید.

اگر بفهمید که به تلویزیون پلاسما یا دستگاه پیاز خرد کن نیازی ندارید، از مصرف گرایی دور خواهید بود. شما حق انتخاب دارید و می­تـوانید آن چـه را که می­خواهید بخرید اما می­دانید که خوشبختی شما در گرو آن نیست.

اجازه ندهید که ثروت، هویت شما را تعیین کند

ارزش وجودی شما به حساب بانکیتان بستگی ندارد. خانه، ماشین و لباسهایتان تا حد کم می­توانند آن چه که هستید را نشان دهند. چیز های بسیاری بـه غـیر از اموالتان هستند که ارزش شما را تعیین می­کنند. شما با روح خلق شده­اید. می­توانید معنای واقعی ارزش را به جای سرمایه گذاری و پس انداز با تغذیه روحتان کشف کنید. تا زمانی که به آن چه  هستید افتخار نمی­کنید، هیچگاه به آن چه که دارید قناعت نخواهید کرد.

سخاوتمندی و بخشندگی

“با آن چه که به شما می بخشند زندگی را می­گذرانید، اما با آن چه که به دیگران می بخشید زندگی جدیدی خواهید ساخت.” وینستون چرچیل

به هر کسی که تمایل دارید بخشندگی کنید

با چه راضی خواهید شد؟ بچه­های یتیم؟ زنان افغان؟ قربانیان زلزله؟  به آن­ها که بیشتر حس دلسوزی شما را بر می­انگیزند، بخشش کنید. این باعث می­شود که این کار را به طور مداوم انجام دهید.

نزدیکانتان را فراموش نکنید

اگر چه کمک به آنها که خارج از کشورتان هستند بسیار تحسین برانگیز است، اما نزدیکانتان را نیز از یاد نبرید. آیا مادری که بخواهد خرید کند می شناسید؟ همسایه­ای که شغلش را از دست داده باشد می­شناسید؟ برای آن مادر زنبیلی بخرید و قبض بنزین همسایه اتان را پرداخت کنید. وقتی می­بینید که چطور هدایای شما زندگی کسی را شاد تر می­کند، بدون شک مطمئن خواهید شد که سخاوتمندی نیرویی است که می­تواند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند.

بودجه ­ای جدا برای بخشش

اگر منتظر آخر ماه می­مانید تا مقداری از درآمدتان را بخشش کنید، ممکن است چیزی باقی نماند. اگر می­خواهید کاملاً از فواید بخشندگی بهره­مند شوید، باید به آن اولویت دهید. اینکه بودجه­ای جداگانه برای بخشش در نظر بگیرید، مطمئن خواهید شد که این کار را انجام خواهید داد.

پیوسته بخشش کنید

هر چه بیشتر بخشش کنید، برایتان آسان تر خواهد شد. اگر همیشه، به طور مداوم بخشش کنید نشان می­دهد که با دستانی گشاده و سخاوتمندانه زندگی می­کنید. دستان باز آماده برای دریافت موهبت ها و نعمت ها در جواب بخشش­های­تان هستند.

مولف: شهرام حمامی ترقی

آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد یک

برچسب ها:
درج دیدگاه