شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

برای دستیابی به اهدافتان الاغ را دور بزنید

برای دستیابی به اهدافتان الاغ را دور بزنید

تعیین هدف یکی از مهیج ترین فعالیتهایی است که شما خود را درگیر آن می­کنید. آینده تابناک است و آکنده از احتمالات بی پایان، شما نیز با برنامه ­ریزی منسجم قادر خواهید بود به اهداف خود دست یابید. اما در میان این مسیر خواه یا ناخواه و دیر یا زود ناگزیر با یک سری موانع پیش بینی نشده ای مواجه خواهید گشت که به ظاهر غلبه ناپذیر می نمایند. موانع ممکن است مادی و مخارج پیش بینی نشده بوده و یا آنکه به شکل فرد و یا گروهی باشند که در نقطه مقابل شما ایستاده و با شما مخالفت می کنند. هنگامی که شما به یکی از این گونه موانع “غیر قابل حرکت” روبرو می گردید به طبع احساس درماندگی و عجز خواهید کرد. در این مرحله است که بیشتر اهداف از مسیر صحیح خود خارج می گردند. برای کنار آمدن موثر با اینگونه موانع “تکان نخوردنی” می­توان آنها را به “الاغ” تشبیه کرد. الاغها دارای ۳ خصوصیت کلیدی می باشند:

۱- آنها کاملاً جلوی پیشرفت شما را می گیرند. چنین بنظر میرسد که آنها منتظر می مانند تا شما با تمام سرعت به جلو پیش روید و سپس ناگهان مقابل پای شما گام نهاده تا شما را از پیشروی بیشتر باز داشته و مسیر دستیابی به هدفتان را سد کنند.

۲- آنها سر سخت و لجباز هستند. زمانی که شما تلاش می کنید آنها را ترغیب به حرکت کنید، به شما بی اعتنایی می کنند. وقتی شما سعی می کنید آنها را از سر راه کنار بزنید بیشتر پافشاری کرده و از تکان خوردن سر باز میزنند.

۳- آنها کنار نمیروند. بنظر می آید آنها مصمم هستند تا شما را از دستیابی به اهدافتان دور نگه دارند.

هنگامی که یک الاغ پیش پای شما قدم می­نهد تا مسیر دستیابی به اهدافتان را سد کند، شما در اصل ۴ گزینه پیش روی خواهید داشت:

۱- هدف خود را رها کنید و شما برای توجیه آن ممکن است اینگونه استدلال کنید که هدف آنچنان هم با اهمیت نبوده و یا به سادگی تن به شکست داده و تسلیم گردید. این واکنش معمولاً پاسخی متداول می باشد. بویژه در افرادی که در ابتدای مسیر نیل به اهدافشان با موانع برخورد می کنند. خوشبختانه شما متعهد به دستیابی به اهدافتان بوده و عزمتان را جزم کرده اید که بر موانع فائق آیید.

۲- منتظر بمانید تا الاغ خودش کنار رود. این واکنش معمولاً شما را مجدداً به گزینه نخست هدایت خواهد کرد. زیرا در صورتی که مانع طبیعتی الاغ گونه داشته باشد، کنار نخواهد رفت. اهدافی که بدرستی تعیین گردیده و طبق برنامه دنبال می­گردند معمولاً نسبت به گذر زمان حساس می­باشند. هر چه شما در یک وضعیت بی حرکت و ساکن به امید آن­که الاغ حرکت خواهد کرد، باقی بمانید صرفنظر از اتلاف وقت فرصتهای ناب بیشتری را از دست داده و سرانجام مجبور به پذیرش شکست خواهید شد.

۳- خودتان الاغ را از مسیر حرکت تان کنار بزنید. این واکنش نیز به ناچار شما را به گزینه اول سوق میدهد. چون در صورتی که آن مانع سرشتی الاغ گونه داشته باشد شما قادر به حرکت دادن آن نخواهید بود. یکی از اشتباهات حین دستیابی به اهداف از دست دادن تمرکز می باشد. تلاش برای حرکت دادن الاغ یک تجربه کاملاً مایوس کننده است و شما تنها انرژی خود را صرف عملی عبث کرده اید. اگر خواهان موفقیت هستید باید چشمان خود را بروی هدف متمرکز کنید و نه الاغ. به یاد داشته باشید مقصود غایی شما دستیابی به هدفتان می باشد و نه حرکت دادن الاغ.

۴- الاغ را دور بزنید. بیان آن سهل اما عمل به آن معمولاً دشوار است از آنجـایی کـه طبـیعت الاغ ایـنگونه اسـت که مسیر حرکت شما را کاملاً مسدود می­سازد. با تمرکز صرف به هدف، شما اقرار خواهید کرد که الاغ، الاغ است و تکان نخواهد خورد و بدنبال مسیری جدید برای نیل به هدفتان خواهید گشت. معمولاً موانع غیر منتظره در مسیر حرکت شما ظاهر خواهند گشت و عمدتاً با خلاقیت و عزم شما حذف و یا جابجا خواهند شد. اما هنگامی که یک الاغ واقعی جلوی پای شما سبز شد یاد بگیرید آن را از روی طبیعت تکان نخوردنی و سماجتش شناسایی کنید.

وقتی شما در ابتدا هدفی را تعیین می کنید باید تلاش کنید تا موانع پیش روی خود را پیش بینی کرده و مطابق با آن برنامه ریزی کنید. اما زمانیکه با یک الاغ غیر منتظره برخورد کردید به عقب بازگشته و به ماهیت هدف خود تمرکز کنید. خلاق باشید ممکن است یک مسیر به مراتب سهل تر و هموار تر از مسیر پیشین خود برای دستیابی به هدفتان بیابید. هنگامی که از نمای بالا به مسیر حرکت خود نظر می کنید ممکن است موفق به یافتن آن مسیر سهل تر گردید که آن وقت باید از الاغ تشکر هم بکنید!

مولف: شهرام حمامی ترقی

آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد یک

برچسب ها:
درج دیدگاه