شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

چگونه بر رئیس خود تأثیر مثبت بگذاریم؟

چگونه بر رئیس خود تأثیر مثبت بگذاریم؟

داشتن شغلی مناسب و داشتن روابط کاری خوب، آرزوی هر فرد شاغلی است. اما گاهی به دست آوردن این شغل به اندازه راضی نگهداشتن کارفرما مشکل نیست! در واقع ورود و باقی ماندن در یک مؤسسه، کارخانه، شرکت و هر محیط کاری دیگری، علاوه بر اینکه به توانایی های خاص و متناسب با آن نیاز دارد، بلکه نیازمند هوش، سیاست کاری صحیح و نشان دادن توانایی های فردی است.

گاهی تصور می­کنیم همین که کار خود را بدون مشکل انجام می­دهیم کافی است، اما در دنیایی که تناسبی بین نیروی متخصص و کار مناسب وجود ندارد، رعایت نکات زیر می­تواند در حفاظت از موقعیت شغلی بسیار مفید واقع شود:

  1. اهداف را بشناسید: خود را با اهداف و ارزشهای کارفرما و مؤسسه تطبیق دهید و اولویتهای رئیس خود را اولویت خود بدانید.
  2. بدانید که چگونه ارزیابی خواهید شد: بدانید که دقیقاً کدام مهارت ها، رفتارها و فضائل شما مورد قضاوت قرار گرفته و تشویق خواهد شد. سپس مانند لیزر روی آنها متمرکز شوید.
  3. قابل اطمینان باشید: آنچه را که گفته­اید، انجام دهید. حتی بهتر از آن اینکه، کمتر قول بدهید و بیشتر عمل کنید.
  4. انرژی مثبت بدهید: شما نباید شخص غرغرو و نالان شرکت بوده و راهکارهای رئیس یا مؤسسه را زیر سؤال ببرید. شما باید تشویق کننده و الهام بخش باشید، کسی که همه مایلند در کنار وی کار کنند.
  5. کارفرمای خود را خوب جلوه دهید: کار خود را به موقع و به حرفه­ای­ترین روش ممکن انجام دهید. آن دسته از ایده­های رئیس خود را که می­توانند به او و بخش مرتبط با وی کمک کنند عملی ساخته، مسئول به کار گرفته شدن آنها باشید.
  6. اشتباه خود را بپذیرید: هنگام بروز اشتباه و توضیح دادن درباره آن، به جای پرداختن به آنچه غلط انجام داده­اید، بر آنچه آموخته­اید تمرکز کرده و مسئولیت خطای خود را بپذیرید. برای مثال به جای گفتن اینکه “نباید نسبت به نظرات کاربران بی­توجه می­ماندم.” رئیس خود بگویید: ” به نظرم اگر مستقیماً با کاربران صحبت می­کردم بهتر بود”.
  7. سازمان یافته عمل کنید: قبل از ترک محل کار خود، برای روز بعد برنامه­ریزی کنید. وظایف خود را به نسبت فوریت و اهمیت دسته­بندی کنید و با خود قرار بگذارید که حداقل دو مورد اول فهرست خود را حتماً انجام دهید.
  8. وقت شناس باشید: حضور به موقع و حتی زودتر بر سر کار و یا در جلسه های، نشانه علاقه­مندی، قابل اطمینان بودن و توانایی شما در اداره مؤثر زندگی­اتان است.
  9. کاردان باشید. برای پاسخ هر پرسش یا حل هر مشکلی سراغ رئیس نروید. ابتدا خوب به آن فکر کنید و اگر باید مشکلی را به رئیس گزارش دهید، چند راه حل هم برای آن پیشنهاد کنید.
  10. افقهای خود را گسترش دهید: از دوره­های آموزشی مؤسسه استفاده کنید و برای شرکت در ­پروژه­هایی که متفاوت از تجربیات و امور روزمره شماست، داوطلب شوید.
  11. مطلع باشید: با مطالعه مجلات و نشریات مربوط به حرفه خود و شرکت در جلسه­ها، سمینارها و نمایشگاههای مربوط، همواره از آخرین رویدادهای حرفه خود مطلع باشید.
  12. به­روز باشید: در زمینه اطلاعات عمومی، حقوقی و پیشرفتهای زمینه کاری خود اطلاعات کسب کرده، مهارت های خود را تقویت نموده و همواره در پی کسب مهارت های تازه باشید.
  13. مؤدب باشید: احترام و صداقت خود را به کارفرمای خود نشان دهید و از او در مقابل دیگران نیز با احترام یاد کرده یا لااقل پشت سر او بدگویی نکنید.
  14. انعطاف پذیر باشید: تغییرات ناگزیر رخ خواهند داد و مؤسسات مختلف به افرادی نیاز دارند که بتوانند با شرایط تازه همراه شوند.
  15. به سلامت خود اهمیت دهید. هنگامی که ضعیف و ناتوان باشید، خلاقیت و کارایی شما نیز تحت تأثیر قرار گرفته و موقعیت شما را به خطر می­اندازد.
  16. زندگی خصوصی خود را پشت در محل کار بگذارید: همکاران شما روانکاو نیستند و بیان مشکلات خصوصی نه تنها به شما کمکی نمی­کند، بلکه موجب افت بازدهی خواهد شد، این کار اعتبارتان را خدشه دار ساخته و روابط کاریتان را از بین می­برد.
  17. بیش از وظایف مشروحه خود توانایی داشته باشید: وظایف کوچک اما متفاوتی بر عهده بگیرید، در مواقع ضروری ساعات بیشتری به کار بپردازید و هرگز نگویید: “این کار در حیطه وظایف من نیست.”
  18. عضوی از گروه باشید: به رئیس و همکاران خود نشان دهید که قلباً خیر خواه آنان هستید و هر زمآنکه لازم باشد آماده همدلی و یاری هستید.
  19. هر از گاهی استراحت کنید: زندگی متعادل و ذهنی شفاف می­تواند انرژی و روشن­بینی شما را افزایش دهد، پس زمانی را به استراحت بپردازید.
  20. ظاهر و رفتاری مثال زدنی داشته باشید: هرگز نگذارید کسی تصور کند که به اجبار کار می­کنید. بلکه باید طوری رفتار کنید که گویی منتظر ترفیع و تشویق هستید.

مولف: شهرام حمامی ترقی
آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد سه فقط برای مدیران 
فهرست

برچسب ها:
درج دیدگاه