شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

زندگی نامه هنری فورد

زندگی نامه هنری فورد

هنری فورد اغلب به اشتباه مخترع اتومبیل نامیده می‌شود. (این نام متعلق به کارل بنز آلمانی است). هنری فورد یک فرد خلاق بود که صنعت اتومبیل را منقلب کرد. فورد در سی‌ام جولای سال ۱۸۶۳ در Deadborn میشیگان متولد شد. در کودکی در مزرعه خانوادگی کار می‌کرد. در اوقات فراغتش در تعمیرگاه ماشین‌های مزرعه تجربه می‌اندوخت. در سن ۱۷ سالگی، فورد مزرعه خانوادگی را ترک کرد و به Detroit نقل مکان ‌کرد. جایی که در آنجا کارش را در تعمیرگاه های ماشین به ویژه موتورهای بخار ادامه داد.

در ۱۸۸۲ هنری فورد یک ماشین کار حرفه‌ای بود و توسط شرکتWestinghouse  استخدام شده بود تا ماشین‌های بخار را راه ‌اندازی و تعمیر کند.

در ۱۸۹۱ فورد یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد. توماس ادیسون سپس یک شغل به هنری فورد پیشنهاد کرد و فورد مهندس ارشد شرکت روشنایی بخش ادیسون شد. سه سال بعد، فورد یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود. او شغلش با ادیسون را رها کرد تا علائقش در زمینه ماشین ها را دنبال کند. بیشتر از ۵ سال بعد، هنری فورد به توسعه طراحی ماشین ها، شامل مدل A و مدل T ادامه داد. او سرعت و کارآیی سوخت ماشینها را افزایش داد. کارآیی برای فورد یک جنبه تجارتی داشت. او خط تولید و اسمبلی را توسعه داد تا تولید ماشین ها را سریعتر و اقتصادی‌ تر کند. در طی جنگ‌های جهانی اول و دوم، ماشین فورد در جنگ برای ساختن تجهیزات استفاده می‌شد. در طی آخرین دوره زندگی هنری فورد، او به عنوان رئیس بنگاه فورد، که یک مؤسسه خیریه بود خدمت می‌کرد. هنری فورد در هفتم آوریل ۱۹۴۷ درگذشت.

داستان زندگی هنری فورد (موسس کارخانه فورد) داستان یک مدیر اعجوبه یا موفقیت یک شبه نیست. هنری در یک مزرعه بزرگ شد و می توانست به راحتی کشاورز باقی بماند اما چیزی قوی تر تخیلات فورد را به پرواز در می آورد؛ مکانیک ماشین آلات، درک آنکه هر چیز چگونه کار می کند و چه پتانسیل هایی برای بهبود آن وجود دارد. در جوانی اجزای هر چیزی را که به دستش می رسید، از هم باز می کرد و به سرعت در بین همسایگان به تعمیر ساعت معروف شد.

وی در سال ۱۸۹۶، Quadncycle را اختراع کرد که اولین گاری بدون اسب بود. البته این اختراع از خودروهای امروزی و حتی از خودرویی که سال ها بعد خود وی آن را ساخت، بسیار فاصله داشت؛ اما به هر حال نقطه آغازی برای فورد بود. تا قبل از ساخت Quadncycle، تمام سرهم بندی های فورد جنبه تجربی و تئوریک داشت، مثل موتور گازی که وی در سال ۱۹۸۰ روی میز آشپزخانه ساخت و هیچ برقی یا قدرتی ایجاد نمی کرد. اختراع Quadncycle توانایی فورد را در حرفه خود نشان داد.

رویایی که تبدیل به یک حرفه و تجارت شد.

کارخانه موتورسازی فورد در سال ۱۹۰۳ وارد دنیای تجارت شد. هنگامی که هنری فورد و ۱۱ شریک وی اساسنامه شرکت را امضا کردند با سرمایه ای به مبلغ ۲۸ هزار دلار کارخانه ای که بعدها به یکی از بزرگترین کارخانه های دنیا تبدیل شد، دیده به جهان گشود. مانند همه سرمایه گذاری های بزرگ، آغاز به کار کارخانه فورد نیز با فراز و نشیب هایی همراه بود. چند ماه بعد، اولین موتور فورد، مدل A، در دیترویت فروخته شد. اولین ثبت ارسال محموله مربوط به تاریخ ۲۰ جولای ۱۹۰۳ (تقریباً یک ماه پس از راه اندازی کارخانه) و برای یک پزشک اهل دیترویت بود. با اولین فروش کارخانه، بارقه های امید در دل کارخانه جوان فورد، زده شد.

در آن زمان، کارخانه فورد جز ۱۵ کارخانه خودروسازی در میشیگان و ۸۸ خودروساز آمریکا محسوب می شد. اما بعد از چند ماه و سوددهی کارخانه، مشخص شد که دیدگاه های هنری فورد در صنعت خودروسازی کاربردی است و جواب خواهد داد و چه خوب هم جواب داد.

در پنج سال اول پس از راه اندازی کارخانه موتورسازی فورد، هنری ابتدا به عنوان مدیر ارشد و سپس به عنوان رئیس کارخانه، بازاری را توسعه داد که نطفه آن در کارگاه واگن سازی وی بسته شده بود. اصرار فورد بر تولید انبوه خودروهای برتر در کارخانه، باعث بروز اختلافاتی بین سرمایه گذاران شرکت شد. بعد از مدتی فورد سهام خود را ۵/۵۸ درصد افزایش داد و در سال ۱۹۰۶ جایگزین اولین رییس کارخانه، جان اس گری بانکدار اهل دترویت، شد.

تولید انبوه و مونتاژ.

شاید اولین حرکت مهم کارخانه فورد در صنعت خودروسازی، راه اندازی خط مونتاژ بود. اولین خط مونتاژ در سال ۱۹۱۳، در میشیگان آمریکا و در کارخانه Highland Park راه اندازی شد. تکنیک های جدید این امکان را فراهم می آوردند که هر کارگر در جای خود بایستد و وظیفه مشخص و ثابتی را بر روی خودروهایی که از کنار وی می گذشتند، انجام دهد. این کار باعث شد که بازدهی خط تولید بالا رفته و فورد از رقبای خود پیش افتد و خودرویی با هزینه های مناسب تر به مردم عرضه کند.

اولین خودرو.

هنری فورد معتقد بود که آینده کارخانه در گروه تولید خودروهایی برتر اما با هزینه کمتر از طریق تولید انبوه است.

در ابتدای سال ۱۹۰۳، کارخانه با استفاده از ۱۹ حرف اول از حروف الفبا خودروهای خود را نامگذاری کرد. در سال ۱۹۰۸ اولین مدل T به دنیا آمد و بعد از آن ۱۵ میلیون مدل T دیگر طی ۱۹ سال عرضه شد.

در سال ۱۹۲۵، فورد صاحب کارخانه موتورو سازی Lincoln و وارد عرصه ساخت خودروهای لوکس شد. در دهه ۳۰ شاخه Mercury برای تولید خودروهایی با قیمتی متوسط ایجاد شد. کارخانه فورد در حال رشد بود.

طی دهه ۵۰ و در تاریخ ۲۴ فوریه ۱۹۵۶، فورد سهامی عام شد و ۳۵۰.۰۰۰ سهامدار جدید پیدا کرد.

هنری فورد دوم با قدرت گیرایی قوی اقتصادی و سیاسی خود قدمی را در دهه ۵۰ برداشت که باعث توسعه جهانی کارخانه فورد در دهه ۶۰ و تاسیس شاخه فورد در اروپا در سال ۱۹۶۷ (بیست سال قبل از تشکیل اتحادیه اقتصادی اروپا) شد. در سال ۱۹۷۱ کارخانه فورد شعبه های خود را در آمریکای شمالی (آمریکا، کانادا و مکزیک) نیز گسترش داد.

مولف: شهرام حمامی ترقی

آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد یک

برچسب ها:
درج دیدگاه