شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

پنج تفکر آینده ساز (نوشته شهرام ترقی)

پنج تفکر آینده ساز (نوشته شهرام ترقی)

پس از مطالعات و تحقیقات بسیاری که در زمینه تجارت و روش نگرش صحیح در پیشرفت زندگی انسانها داشتم بخصوص مطالعه کتابهای زیبای آنتونی رابینز یک نتیجه گیری کلی می­تواند ایجاد تحولی عظیم را در وجود انسانهای بینش مند بوجود آورد و یا حتی می تواند عامل رویش بینش نیز باشد. این برداشتی است از مقالات زیبای آنتونی رابینز که من توانستم به شرح زیر در پنج عنوان  آن را تفسیر نمایم و در اختیار بینش اندیشان قرار دهم.

عنوان اول : چگونه بوده اید

همیشه معتقد بوده ام که نگاه به گذشته افکار آینده را خراب می کند این را در کتاب من کیستم به وضوح درج نمودم. باید بدانیم نگاه به گذشته به جهت استفاده از تجربیات و مرور ایرادات برای عدم استفاده مجدد از آن و یا روش های صحیح رفتارهای غلط گاهی اوقات لازم است. اگر فقط به عنوان اینکه با نگاه به گذشته تصمیم به حرکتی صحیح و اندیشمندانه داشته باشیم بد نیست با یک مثال بحث کوچک خود را تشریح کنیم.

فرض کنید دو سال پیش شما تصمیم به نواختن گیتار داشتید و در آن راه قدم برداشته بودید، تنها کافیست تجسم کنید که هر روز برای هدفی که در ذهن خود ساخته بودید تلاش می­ کردید و روزانه بر یادگیری شما افزوده می شد. خودتان شاهد تمامی پیشرفتتان بودید و در اندیشه خود هرچه به حال نزدیک می شوید، می بینید که تفاوت مثبتی را در خودتان  ایجاد کرده اید، اما چنانچه در همین حال تجسم خود را واقعی کنید چه می بینید؟ شما هرگز شروع نکرده اید نه برای نتهای گیتار و نه برای کار دیگری که همیشه در فکرش بوده اید انجام دهید.

عنوان دوم : چگونه شده اید

تاکنون فکر کرده اید که چقدر از گذشته خود نتیجه گرفته اید؟ آیا تا بحال کاری را که شروع کرده اید، به پایان رسانیده اید؟ یا اینکه روزی شروع کردید و روزی دیگر آن را متوقف نموده اید؟ همین الان صدها تصمیم  از بین رفته در ذهن شما خطور می کند، شاید همان گیتار و یا هدف دیگری . ممکن است شروع کرده اید اما تا امروز ادامه نداده اید و یا هرگز شروع نکرده اید و همچنین شاید هدفی را تا کنون ادامه داده اید و درحال ادامه دادن آن بـاشید. بـه هرحال هم اکنون بخود بیاندیشید که در کجای هدفتان قرار گرفته­اید، اگر نتهای گیتار را تا کنون ادامه داده بودید خود را چگونه می دیدید؟ بعد از مدت دو سالی که گذشته چگونه هستید؟ یه گیتاریست حرفه ­ای؟ آیا زمان، برای شمایی که یا هدفی داشتید یا هدفی نداشتید متوقف شد؟ آیا زمان بخاطر اینکه شما روزی حرکتی خواهید کرد تحمل می کند؟ مسلماً خیر. همین الان ببینید که چه کسی شده اید آیا متمایز هستید یا خیر؟

عنوان سوم : تصمیم امروز (هدف)

هرگز لازم نیست که نگران گذشته از دست رفته باشید. چنانچه به گذشت زمان اعتقاد داشته باشید کافی است، باید بدانید که امروز شما فردا خواهد شد و فردای شما نیز روزی دیروزتان می شود. هدفتان چیست؟ لازم است هدفی را همین امروز در نظر بگیرید، هیچگاه نگویید همین روزها هدفم را مشخص می کنم ، بگوئید همین امروز و تا قبل از پایان یافتن روز، اولین قدم را برمی دارم. چه می خواهید؟ اگر همان گیتار را مثال بزنیم، تنها کافیست تصمیم قطعی بگیرید. در کتابی خواندم تعهد یعنی تعهد داشتن به تعهدمان. واقعاً بیایید به تصمیم خود متعهد شوید و نتیجه ای را که در آینده خواهید دید، هم اکنون به تصویر بکشید و با رویای نتیجه تصویر کشیده شده خود به هدف خود انسجام بیشتری بدهید.

عنوان چهارم : چگونه خواهید بود

 خیال پردازی یکی از مهمترین قدرتهای مغز و کنترل صحیح افکار در راه رسیدن به آرزوهاست. هیچ آرزویی بدون خیالپردازی و قدم گذاشتن در راه خیالات خود به تحقق نرسیده است. هر اشیایی در اطراف شما روزی رویای کسی بوده که امروزه به تحقق پیوسته و مورد استفاده ما و شما قرار گرفته است ، چقدر برایتان افتخار انگیز خواهد بود که هدف شما نیز روزی مورد استفاده عموم قرارگیرد ، اگر همان گیتار را در نظر بگیرید روزی باید با دانش خود، کاری کنید، باید برای دیگران مفید واقع شوید. حالا با رویا و اهداف خود ببیند که چگونه می­خواهید قدم بردارید. فکر کنید تا دوسال دیگر دست از تلاش بر نخواهید داشت و شاید به تمرین و تمرکز خود برروی نواختن گیتار فکر می کنید. با همان رویاهای زیبا که در ذهن خود نتیجه گیری کرده اید، لبخند شوق را در رسیدن به اهدافتان در رویای خود بر روی لبانتان احساس خواهید کرد.

عنوان پنجم چگونه خواهید شد

تا به حالا به این فکر کرده اید که اگر دوسال بگذرد و شما همچنان ثابت قدم بر ممارست خود باشید چه جایگاهی خواهید داشت. تجسم اینکه تمامی اهدافتان با تلاش مناسب خود به نتیجه رسیده، مدتی سپری شده و شما بر روی اهدافتان تمرکز داشته اید و در حال نتیجه گیری و صعود هستید. اینجا از خود خواهید پرسید : خوب من پس از این مدت چگونه خواهم شد . همین الان فرض کنید که دوسال گذشته و شما هنوز هم دست بر دست هم گذاشتید و هیچ هدفی را دنبال نکرده اید. آیا لازم نیست در اینجا یک نتیجه گیری کلی از خودتان داشته باشید؟

چه کرده ­ام ؟ چه شده ­ام؟ امروز باید تصمیمم را بگیرم. چه خواهم کرد؟ و چه خواهم شد؟

لازم نیست بدنبال اهدافتان در گذشته و آینده باشید، همین اکنون هدفی را برای خود منظور کنید مهم نیست که آن هدف چیست، مهم آنست، مغز شما به سوی اینکه باید هدفمند باشد حرکت خواهد کرد.   نویسنده“: شهرام ترقی

برچسب ها:
درج دیدگاه