شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

انواع مهارت های ارتباطی

انواع مهارت های ارتباطی

مهارت کلامی

مکالمه، نخستین ابزار مدیریتی است. مکالمه در واقع چگونگی برنامه ریزی زندگی و سازمانی کارها و نحوه ایجاد رابطه با همکاران و مشتریان است. مکالمه نحوه درک احساسات اشخاص، تفکر و اعمال آنها و راهی برای تأثیرگذاری بر دیگران و تأثیرپذیری از آنهاست.

زبان، نوعی سیستم ارتباطات انسانی مبتنی بر اصوات گفتاری است که به عنوان نمادهای قراردادی مورد استفاده قرار می­گیرد. حواس ما، پیوسته ما را آماج بمبارانی از علایم قرار می­دهد تا وادار شویم آنها را تفسیر کرده و در بانک اطلاعاتی خود ذخیره سازیم.

مهارت شنود

بیشتر افراد، زمانی گوش دادن را امری مهم می­پندارند که مطمئن باشند اطلاعـاتی را کـه از طریـق گوش دادن دریافت می­کنند، در زمینه­های مختلف سودمند هستند. شرکت ها از طریق گوش دادن به مشتریان خود، می­توانند اطلاعات هدفمند در خصوص محصول­ها یا خدمات خود کسب کنند. گوش دادن به مشتریان می­تواند اطلاعات زیادی را در خصوص رقابت در دسترس قرار دهد. هنگامی که مشتری باور کند نماینده فروش سازمان به حرف­های او گوش می­دهد، اعتمادش جلب و رضایتش بیشتر شده و احتمال انجام معاملات آینده وی با سازمان افزایش می­یابد.

گوش دادن یعنی اینکه فرد به هنگام شادی یا اندوه، خواستار درک و پذیرش دیگران باشد. تمرکز بر مهارت ویژه گوش دادن، به فرد کمک خواهد کرد تا ضمن پیشرفت در آن، برای معنا بخشیدن به ارتباطات خود، از مجموعه مهارت های پیشرفته­تری برای این منظور استفاده کند.

مهارت بازخورد

در فرایند ارتباطی، بازخورد برگشت نتیجه پیام به فرستنده پیام به گونه­ای است که فرستنده پیام از وضعیت ارسال پیام و نحوه دریافت آن آگاه باشد. فرایند ارتباطی، بدون بازخورد، کامل نخواهد شد. در بازخورد اطلاعاتی، گیرنده پیام، اطلاعات دریافت شده را به صورت فرستنده، ارسال می­کند. بازخورد اطلاعاتی ممکن است به اَشکال مختلف در فرایند ارتباطی دیده شود. رفتاری که از شنونده سر می­زند و حالتی که پس از شنیدن خبـری در چهره شنونده به وجود می­آید، می­تواند بازخوردی برای فرستنده پیام به شمار آید. بازخورد بـه مفهوم تمـامی پیام های کلامـی و غیـر کلامی است که در جریان رابطه­ای متقابل بین افراد ردو بدل می شود و بر چگونگی برقراری ارتباط آنها تأثیر می گذارد.

یکی از عوامل مهم در برقراری ارتباط مؤثر، داشتن بازخورد مناسب است. نبود بازخورد را در واقع می توان به عنوان عامل اختلال در برقراری ارتـباط مؤثر تلـقی کـرد. تصـورات فـرستـنده دربـاره انگیزه­های دریافت کننده، باید از طریق دریافت بازخورد آزمایش شود. در صورت استفاده از نظرات و واکنش­های گیرنده درباره پیام، ارتباطات از قدرت نفوذ بیشتری برخوردار خواهد شد. اطلاعات بـازخورد، در واقـع مکـانیسم سنجش اثربخشی ارتباطات محسوب می­شود. با بهره­گیری از بازخورد، می­توان به میزان اثر اقدامات ارتباطی پی برد.

اطلاعات بازخورد، فرستنده را از کمبودها و نارسایی­ها آگاه ساخته و او را قادر می­سازد تا نسبت به رفع آنها و بهسازی ارتباطات بکوشد. مدار بازخورد، صحت اطلاعات منتقل شده را افزایش می دهد، اما از سرعت انتقال می­کاهد. بنابراین، در هر زمان با توجه به اینکه کدام عامل (صحت یا سرعت) بیشتر مورد نظر است، می توان در مورد مدار بازخورد تصمیم گرفت.

مولف: شهرام حمامی ترقی
آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد چهار فقط برای فروشندگان 
فهرست
برچسب ها:
درج دیدگاه