شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

چگونه یک اسم تجاری انتخاب کنید

چگونه یک اسم تجاری انتخاب کنید

تصور نکنید نام‌ گذاری یک کار کم‌ هزینه و آسان است

چه چیزی در یک نام تجاری وجود دارد؟ چیزهای بسیار زیادی. اسم تجاری­تان باید خاص و به یاد‌ماندنی باشد. همچنین موارد قانونی زیادی وجود دارند که باید به آنها توجه داشته باشید. در اینجا نکاتی آمده است که چگونه مناسب‌ترین نام را برای تجارتتان انتخاب کنید.

چه چیزی در یک اسم وجود دارد؟ وقتی که اسم باعث موفقیت حرفه‌ای کوچک می‌شود، می‌توان گفت چیزهای فراوانی در آن وجود دارد. اسم درست می‌تواند شرکت شما را ورد زبان همه کند و اسم نادرست می‌تواند شرکتتان را محکوم به گمنامی و شکست کند. اگر باهوش باشید، برای انتخاب اسم شرکتتان همان قدر می‌‌کوشید که برای تحقق ایده‌تان، برنامه‌ریزی شغلیتان و انتخاب مکان خرید و فروش کوشیده‌اید. به طور ایده‌آل، اسم تجاری شما باید بیانگر مهارت، ارزش و تک بودن محصول و یا خدماتی که ارایه می‌دهید، باشد. در مورد اینکه یک اسم تجاری خوب چیست، بحثهای زیادی وجود دارد. بعضی از کارشناسان عقیده دارند بهترین اسمها، اسمهای انتزاعی هستند، لوح نانوشته‌ای که بشود با آن تصویری خلق کرد. عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که اسم باید آگاهی دهنده باشد تا مشتریان به سرعت بفهمند این کالا و تجارت چیست. برخی از کارشناسان هم بر این باورند که اسمهای تازه ساخته شده (اسمهایی که از کلمات ساخته شده می‌آیند) بیشتر به یاد می‌مانند تا اسمهای واقعی. در مقابل بعضی دیگر نظرشان این است که بیشتر  اسمهای تازه‌ ساخت، کاملاً فراموش شدنی هستند. در واقع هر نوع اسمی می‌تواند تأثیرگذار باشد به شرط آنکه از لحاظ استراتژی بازاریابی، از پشتوانه‌ مناسبی برخوردار باشد.

خودتان اسم را انتخاب می‌کنید؟

بر اساس تمام ملاحظاتی که در مورد یک اسم تجاری خوب مطرح است، آیا باید با یک کارشناس مشورت کنید؟ مخصوصاً اگر در زمینه‌ای کار می‌کنید که اسم شرکتتان چشمگیر خواهد بود و ممکن است روی موفقیت کاری‌تان تأثیر بگذارد؟ راحت‌تر نیست که تأثیرات یک نام‌گذاری حرفه‌ای را لیست کنید؟

بله، همان طور که یک حسابدار در مورد مالیاتها بهتر عمل می‌کند و یک آژانس تبلیغاتی کار تبلیغاتیتان را بهتر انجام می‌دهد، یک مؤسسه نام‌گذاری هم بهتر می‌تواند اسم مناسب برای شرکتتان انتخاب کند.

مؤسسه‌های نام‌گذاری، سیستم های پیچیده و مفصلی برای خلق اسامی جدید دارند و به قوانین اسامی و علامت های تجاری آگاهی دارند. آنها این مهارت را دارند که مضرات انتخاب اسم نامناسب را به شما گوشزد کنند و برایتان توضیح دهند که چرا نام های دیگر بهترند.

یک مشاور اسم‌گذاری این کار دشوار و پیچیده را از دوش شما برداشته و عملی شگفت‌انگیز و عالی در فرایند تجاریتان انجام خواهد داد.

کار نام‌گذاری، زیربنایی و پرهزینه است. یک مؤسسه نام‌گذاری حرفه‌ای، برای انتخاب یک اسم، ممکن است هزینه‌ای از ۳۵ هزار دلار یا بیشتر از شما مطالبه کند. با این حال منفعتی که در این کار نهفته است، این است که اکنون با خرج این پول می‌توانید پولی در انتها ذخیره کنید. اسم‌گذاران حرفه‌ای قادرند نام بهتری برگزینند، نامی که قابل فهم و به یادماندنی باشد و این یعنی کاهش هزینه‌های شما در مسیری طولانی. آنان این توانایی را دارند که به شما کمک کنند تا دچار دردسرهای حقوقی ثبت‌نام و انتخاب اسم تجاری­تان نشوید. اگر اسمی انتخاب کنید که در حال حاضر به شخص دیگری تعلق دارد، دچار مشکلاتی می‌شوید که برای شما بسیار گران تمام خواهد شد.

این کارشناسان با عناصر طراحی آشنایی دارند. مثلاً اینکه یک اسم بالقوه چگونه ممکن است روی یک نماد تأثیر بگذارد. اگر این هزینه را از روی بودجه شروع کارتان بردارید، کمک کارشناس می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی باشد. اسمی که اکنون انتخاب می‌کنید، روی برنامه‌های فروشتان در طول کسب‌ و کار تأثیر خواهد گذاشت. اگر شما مانند بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک هستید، مسئولیت اندیشیدن برای یک اسم تجاری، تماماً به عهده خودتان خواهد بود. یک خبر خوب با به کار گرفتن اصول اولیه‌ای که نام‌گذاران حرفه‌ای از آنها استفاده می‌کنند، شما می‌توانید به یک اسم پرمعنا دست یابید که مفید باشد، بدون آنکه هزینه‌ای بپردازید.

این اسم یعنی چه؟

با این تصمیم شروع کنید که می‌خواهید نامتان چه مفهومی را برساند. برای اینکه اسم شرکتتان بیشترین اثر را داشته باشد، باید عناصر کلیدی حرفه‌تان را تقویت و تحکیم کنید.

جرالد لوئیس (Gerald lewis) کسی که شرکت مشاوره‌ایش (CDI Designs) و تخصصش کمک به خرده فروشان مواد غذایی است، می‌گوید: خرده‌فروشی بازار آن قدر تقسیم‌بندی شده است که (یک اسم باید) به سرعت آنچه را که مشتری به دنبالش است، منتقل کند. به عنوان مثال، نام یک فروشگاه عمده‌فروشی باید این نقش و تصور را منتقل کند و همین طور یک فروشگاه اعیانی که مواد خوراکی با کیفیت بالا می‌فروشد، اسمی که با پیشوند ترکیب شده باشد، نقشی مهم در این مورد ایفا می‌کند.

بنابراین اولین و مهم ترین قدم برای انتخاب اسم این است که تصمیم بگیرید دقیقاً کسب و کار شما چیست.

آیا این اسم باید معنی‌دار باشد؟ بیشتر کارشناسان پاسخشان مثبت است. هر چه اسم شرکتتان، با مشتریان ارتباط بیشتری برقرار کند، شما تلاش کمتری برای توضیح کالا به مشتری نیاز دارید. آلن سیه‌گل (Alan Siegel)، رئیس کمیسیون و مدیرعامل سیه‌گل و گیل (Siegel & Gale)، شرکت ارتباطات بین‌المللی، عقیده دارد اسم سازها باید کلمات واقعی یا ترکیبی از کلمات را به کلمات جعلی و غیرواقعی ترجیح دهند. او این گونه توضیح می‌دهد که مردم واژه‌هایی را می پسندند که آنها را بفهمند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

به این علت است که نام‌گذاران خبره، در همه دنیا، اعداد زنجیره‌ای یا حروف آغازین را انتخابی نامناسب دانسته و آن را رد می‌کنند. از طرف دیگر، یک اسم این قابلیت را دارد که بسیار پرمعنی باشد.

علم مشاوره نام­گذاری به صاحبان مشاغل این گونه هشدار می‌دهد نسبت به اسامی که مبهم تعریف می‌شوند، آگاه باشند.

اشتباه های عمده ­ای متوجه اسامی جغرافیایی یا زیست‌شناسی هستند. مثلاً به این اسم به عنوان یک نمونه علمی دقت کنید: «San Pablo Disk Drives» حال اگر کمپانی بخواهد فعالیت هایش را از شهر San Pablo فراتر ببرد، چه؟ این اسم برای مصرف کننده‌های ساکن شیکاگو یا پنسیلوانیا چه مفهومی خواهد داشت؟ اگر کمپانی فعالیت هایش را فراتر از دیسک درایو و به سمت نرم‌افزار یا منیوال های راهنمای کامپیوتر ببرد، چطور؟

اگر تصمیم داشته باشید همیشه در یک وضعیت محدود بمانید، اسامی خاص برای کارتان معقول‌تر و پرمعنی‌تر هستند. اگر خیال رشد و پیشرفت را در سر دارید، باید اسمی را برگزینید که به اندازه کافی جامع باشد تا با رشدتان همسو باشد. چطور می‌شود اسم هم پرمعنا باشد و هم جامع؟ به طور علـمی، وجـه تمایـزی میـان اسمهای توصـیفی (مثل: San Pablo Disk Drives) و اسامی الهام­گر وجود دارد. اسمهای توصیفی، توضیحی، عینی و قابل لمس در مورد حرفه ارایه می‌دهند، اینکه چه می‌کند، کجا واقع شده و چیزهایی از این دست. اسمهای الهام‌گر، انتزاعی‌تر و معنوی‌تر هستند و روی این تمرکز می‌کنند که این حرفه در چه موردی است. آیا مایلید کیفیت را برسانید؟ یا رفاه و سهولت و یا تازگی و نوظهوری را؟

اینها قابلیت هایی هستند که یک اسم الهامگر می‌تواند آشکار سازد. مثلاً انتخاب اسم «Italitour» برای کمک به تبلیغ تورهای دسته‌جمعی به ایتالیا. هر چند که این واژه واقعی نیست، اما پرمعناست. شما به سرعت می‌فهمید چه چیزی ارایه می‌شود، حتی بهتر از این، اسم «Italitour» ایجاد کننده هیجان سفرهای خارجی است. کارشناس می‌گوید: اگر این اسم به Italytour  تغییر پیدا کند، نامی کاملاً متفاوت خواهد بود. اما کلمه Italita را که خارجی است، انتخاب می‌کنیم که نامی بسیار آشنا، پرشور و هیجان‌ انگیز برای انگلیسی زبانهاست و آن را با کلمه انگلیسی «Tour» ترکیب می‌کنیم. تلفظش راحت است، تک است، ترسناک نیست و همچنان حال و هوای ایتالیایی دارد.

قبل از آنکه به فکر اسم برای حرفه جدیدتان باشید، سعی کنید قابلیتهایی را که می‌خواهید کارتان با آن تعریف شود، مشخص کنید. مثلاً اگر در حال افتتاح یک فروشگاه‌ نان تنوری هستید، به نامی احتیاج دارید که حس تازگی، گرمی و فضای ساده خانگی را منتقل کند. به سادگی می‌بینید که اسمهایی مانند «Kathy’s Bread Shop» یا «Arlington Breads» هیچ کدام از این ویژگی ها را نمی‌رسانند. (تنور، کوره: Hearth) دقت کنید. این نان به نظر، خانگی داغ و تازه می‌رسد. علاوه بر این، اگر خط تولید نانتان را توسـعه دهـید، می‌تـوانید این اسـم را به «Open Hearth Bakery» تغییر دهید. این دگرگونی شما را قادر خواهد ساخت که همچنان اسمی الهامگر داشته باشید بدون آنکه مشتریان ثابتتان را به اشتباه بیندازید.

اسم های تجاری توفان‌ زا (ذهن‌انگیز)

اسمهای توفان‌زای تجاری را پیدا کنید، به دیکشنریها، کتابها و مجله­ها نگاهی بیندازید تا ایده‌های جدید به سراغتان بیاید. اگر دوست دارید از دوستان و بستگان کمک بخواهید. هر چه فکرهای بیشتری مشغول باشند، بهتر است. در طول این فرایند خلق و شکل‌ دهی، تا آنجا که می‌توانید به اسامی کارآمد بیندیشید.

موسسات نام‌گذاری حرفه‌ای، ابتدا بر اساس ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ اسم آغاز کرده و پیش می‌روند. مطمئناً شما آن قدر وقت ندارید که به این تعداد اسم فکر کنید، اما سعی کنید حداقل با ۱۰ اسم که فکر می‌کنید خوب هستند، شروع کنید. هر وقت از تمام جوانب، آنها را بررسی کردید، حداقل نیمی از آنها را حذف خواهید کرد.

اینکه بر چه اساسی این اسامی را می‌آزمایید و بررسی می‌کنید، بستگی به ملاحضات و علایق شما دارد. بعضی از این ملاحظات تقریباً جهانی هستند. مثلاً اسمی که انتخاب می‌کنید باید تلفظی راحت داشته باشد، خصوصاً اگر قصد دارید شدیداً به تبلیغات یا علامتهای چاپی اتکا کنید. اگر مردم نتوانند این اسم را تلفظ کنند، از گفتنش اجتناب خواهند کرد. به همین سادگی هیچ چیزی نمی‌تواند برای یک شرکت نوپا، آسیب‌رساننده‌تر از این باشد که پتانسیل و فرصتش برای تبلیغلات شفاهی، سرکوب شود.

بررسیهای دیگر، به فاکتورهای شخصی‌تر بستگی دارند. مثلاً اگر در اندیشه بازاریابی جهانی هستید و یا در یک منطقه چند زبانه قرار دارید، باید مطمئن شوید نامی که برمی‌گزینید، مفهوم منفی در سایر زبانها نداشته باشد. به عبارتی دیگر، علم این گونه می‌گوید که اگر قرار است تبلیغات اولیه شما در راهنمای تلفن باشد، باید اسمهایی را ترجیح دهید که به الفبای اولیه نزدیک‌تر باشند. در نهایت مطمئن شوید که این اسم، به هیچ عنوان ایجاد اشکال نمی‌کند. از یک کودک بخواهید آن را تلفظ کند و کمتر با حروف بازی کنید. اگر هیچ کدام از کارهایتان باعث خنده و تمسخر نشد، احتمالاً آن اسم، مناسب است.

«چاک برایمر (Chuck Brymer)، رئیس کمپانی نام‌گذاری «Iterbrand U.S.A» به جست‌وجوگران نام، نصیحت می‌کند به رقبایشان دقیق بنگرند.» نقش اصلی نام این است که تجارت شما را از سایر تجارتها متمایز می‌سازد.

رایمر می‌گوید: شما باید رقبای فعلی­تان را سبک و سنگین کنید و اینکه چه نوع شیوه‌های خاصی را در پیش گرفته و ببینید چطور می‌توانید اسمی انتخاب کنید که خودتان را از آنها متمایز و جدا کنید.

ساختن یک اسم

زمانی که تقریباً تمام کلمات موجود در زبان، به عنوان نام تجاری استفاده شده‌اند، انتخاب اسم نوساخت، رایج‌تر و پرطرفدارتر می‌شود. شاید بهترین اسمهای نوساخت، متعلق به مؤسسات مجرب نام‌گذاری باشند. مثل «Acura» بخشی از کمپانی هونداموتور که توسط شرکت NameLab و Flixx ساخته شده است. از زمان آغاز به کار NameLab، مؤسس آن «IraBachrach» تبدیل به قهرمان منحصر به فرد اسمهای نوساخت شده است. او بر این باور است که اسمهای جدیدی که از فرمول خوبی برخوردارند، حتی می‌توانند بسیار پرمعناتر از واژه‌های موجود باشند. مثلاً به نام Acura توجه کنید. هر چند که این کلمه، تعریفی در دیکشنری ندارد، اما در واقع، ریزه‌کاریهای مهندسی را به ذهن القا می‌کند. یعنی همان چیزی که مد نظر کمپانی است. چگونه می‌شود یک اسم این طور باشد؟ بچ راچ و پرسنلش این اسم را خلق کرده‌اند. «Acura» از «Acu» بخش لغوی و در بسیاری از زبانها، به معنای «Precise» دقیق، کامل است. بچ راچ، با کار کردن روی بخش های لغوی معنی‌دار (چیزی که زبان‌شناسها آن را morphemes، تک واژ، می‌نامند) مانند «Acu»، مدعی خلق کلمات جدید است که هم پرمعنا هستند و هم منحصر به فرد.

بچ راچ این گونه استدلال می‌کند: یکی از دلایلی که شرکت جدیدی شکل می‌گیرد، این است که دارای ارزشی جدید و یک ایده جدید است. اگر نامی متعارف و عادی را برگزینید، به سختی می‌تواند تازگی فکر و ایده شما را بیان کند، اما کاملاً قابل فهم است که یک کلمه تازه می‌تواند آن تازگی را به ذهن برساند. بچ راچ همچنین تأیید می‌کند که با این وجود، این کلمات جدید همیشه هم بهترین راه حل نیستند. یک واژه جدید، پیچیده است و اشاره به این می‌کند که محصول یا خدماتی که ارایه می‌دهید نیز پیچیده است و این ممکن است آنچه که شما می‌خواهید اعلام کنید، نباشد. به علاوه ممکن است این نوع اسم‌سازی فراتر از حد توان نام‌گذاران غیرحرفه‌ای باشد.

یک راه حل ساده‌تر، استفاده از هجی جدید کلمات موجود است. به عنوان نمونه، چیزی که CDI خلق کرده است: Flixx. این کلمه از کلمه عامیانه و خودمانی «Flicks» به معنای سینما گرفته شده است. اما هجی غیرعادی‌اش، آن را جالب کرده است. در عین حال وجود دو حرف X در کنار هم، در پایان کلمه، زیبایی و جذابیت بصری به آن بخشیده است و نکته مهم اینکه Flixx برای نام تجاری قابل استفاده‌تر از Flicks است، خصوصیتی که به ویژه برای کارکردهای زنجیره‌ای در توسعه ملی مهم است.

حقیقتی درباره ثبت‌نام بازرگانی

وقتی اسامی مورد نظرتان را به چهار یا پنج اسم تجاری رساندید که به یادماندنی، گویا و پرمعنی هستند و توسط یک کودک عادی خوانده می‌شوند، آماده‌اید که دنبال ثبت‌نام تجاری باشید.

آیا هر نام تجاری باید به ثبت برسد؟ خیر. بسیاری از مشاغل کوچک نام تجاری‌شان را به ثبت نمی‌رسانند. تا آنجایی که دولت حاکم به شما این اجازه را می‌دهد پیش بروید، ممکن است تا هر زمانکه دوست دارید، تحت یک نام ثبت نشده به فعالیت خود بپردازید. البته با توجه به اینکه از نام تجاری متعلق به دیگری استفاده نکنید. اما اگر این گونه باشد، چه؟ این دو قضیه را پیش خود تصور کنید: شما یک تولید کننده کاملاً جدید هستید که قرار است اکنون سفارش های اولیه‌تان را بار کشتی کنید. یک شرکت گمنام Ogunquit در مرکز آگاستا ادعا می‌کند که نام شرکت شما به نام تجاری آنها تعدی کرده است و شما را وارد یک نبرد قانونی و حقوقی می‌کند که منجر به ورشکستگی کمپانی شما می‌شود.

حالا تصور کنید که از شروع به کار کمپانی شما ۵ سال می‌گذرد. در تب و تاب رشد و شکوفایی هستید و به توسعه می‌اندیشید. اما درست زمانی که می‌خواهید برنامه فرانشیزتان را آغاز کنید، باخبر می‌شوید رقیبی کوچک در Modesto، کالیفرنیا همنام با شرکت شماست، از نام تجاریتان استفاده کرده و اسم شما را بی‌اثر می‌کند.

برای آنکه خطر استفاده از نام تجاری از پیش موجود، به خوبی برای شما روشن شود به این مطلب توجه کنید: وقتی Namelab مسئولیت نام‌گذاری درباره تعدادی از فروشگاههای قطعات اتومبیل را بر عهده گرفت، آنها بیشتر از ۸۷ هزار اسمی را که در همان حال برای فروشگاههایی از این نوع وجود داشتند، برملا کردند. به همین علت است که حتی کوچک‌ترین مشاغل هم باید اسامی تجاریشان را با ثبت کردن حفظ کنند. شما هیچ وقت نمی‌دانید که فروشگاه‌ دورافتاده‌ شما به کجا قرار است برسد، اگر اداره یک مغازه دورافتاده‌تان تماماً به عهده یک نفر است، بنابراین او نیازی به ثبت‌نام تجاری ندارد. اما اگر این شخص بلندپرواز و سختکوش باشد، همین فروشگاه محلی ممکن است روزی تبدیل به یک تجارت بزرگ شود.

باید مطمئن شوید که نام شما از نظر دولت مرکزی، قابل ثبت است. همچنین باید اطمینان پیدا کنید ایالتهای مجزا که می‌خواهید در آنجا تجارت کنید به شما اجازه این کار تحت این نام را خواهد داد. بسیار توصیه می‌شود، قبل از آنکه در مورد یک اسم تصمیم قطعی بگیرید، از یک مشاور ثبت تجاری یا حداقل یک کمپانی پیگیری ثبت‌نام تجاری کمک بخواهید. پول اضافی که اکنون خرج می‌کنید، باعث اجتناب از دردسرها و هزینه‌های تجاری شما در آینده می‌شود. سعی کنید تا زمانی که وضعیت ثبت اسم تجاری کاملاً مشخص می‌شود، انگیزه و اشتیاق خود را برای هر اسمی حفظ کنید.

از دست دادن نامی که درباره‌اش رؤیاپردازی کرده‌اید، می‌تواند شدیداً باعث تضعیف روحیه‌تان شود.

درجات نام تجاری

پندارهای غلطی در مورد نامهای تجاری و نشان مؤسسات و میزان حمایت آنها از جانب قانون وجود دارد. یکی از تصورات اشتباه اولیه این است که یک نام تجاری شامل تمام کلاسها می‌شود. در حقیقت نامها و علامتهای بازرگانی تحت کلاس یا درجات خاصی بایگانی می‌شوند. زمان ثبت اسم تجاری یا علامت بازرگانی، ۴۵ کلاس یا طبقه برای انتخاب وجود دارد. کمپانیها می‌توانند اسم را تحت یک کلاس (درجه) یا چند کلاس دسته‌ به نوع محصول یا خدماتشان به ثبت برسانند.

مثلاً اگر شرکتی، نامش تحت کلاس ۱۵ (آلات موسیقی) به ثبت رسیده باشد، شرکت دیگری که آن هم به دنبال تجارت آلات موسیقی است و از همین اسم هم استفاده می‌کند، طبیعتاً باعث به­هم ریختگی و اشتباه در بازار خواهد شد و همچنین به یک نام از پیش ثبت شده، تعدی کرده است.

با این وجود، اگر در شرکتی هم که در کلاس متفاوتی فعالیت می‌کند، مثلاً کلاس۱، مواد شیمیایی، این آشفتگی و اشتباه رخ دهد، بسیار ناخوشایند خواهد بود.

بررسی نام بازرگانی توسط خودتان

اگر قرار است خودتان این بررسی را انجام دهید، کتابخانه‌های نگهدارنده امتیازات و نامهای تجاری (PIDL) در سراسر جهان فهرستهایی از نامهای تجاری ثبت شده قانونی دارند و همچنین بانک اطلاعات آنلاین از علامات ثبت شده و درخواستهای ثبت‌نام که در حال بررسی هستند، در آنجا مـوجـود می‌باشـد. همـین طور در این کتابخانه‌ها می‌توانید از راهنمای محصولات و سایر اطـلاعاتی که در دسترس هستند، بـرای جست‌وجـوی علامتهایی که تاکنون ثبت نشده‌اند، استفاده کنید. این سایت همچنین یک پایگاه اطلاعتی آزاد در مورد نامهای ثبت شده و نامهای بلاتکلیف دارد که این داده‌ها معمولاً یک یا دو ماه بعد از بایگانی وارد تنور، کوره  شده‌اند.

در این شبکه شما می‌توانید جست‌وجوی خوبی هم در این مورد انجام دهید، که آیا کسی هم وجود دارد که از این اسم استفاده ‌کند، بدون آنکه آن را به ثبت رسانده باشد. برای به دست آوران نتایج دقیق و کامل‌تر، این کار را بیشتر از یک وسیله جست‌وجو انجام دهید.

همچنین سری هم به ثبت‌نام‌گرها مانند تنور، کوره:Network Solution بزنید تا ببینید چه چیزهایی موجود است. این به شما کمک می‌کند تا مشاغل دیگری را که از اسم انتخابی شما یا اسمی مشابه آن استفاده می‌کنند، پیدا کنید و همچنین منحصر کردن انتخابها، به شما کمک شایانی می‌کند.

تحلیل نهایی

اگر خوش‌شانس باشید، با سه یا پنج اسم تجاری که از تمام آزمونهایتان سربلند بیرون آمده‌اند کار را تمام خواهید کرد. تصمیم نهایی را چگونه می‌گیرید؟

تمام معیارهای اولیه‌تان را به خاطر آورید. کدام اسم بهتر از بقیه اهدافتان را پوشش می‌دهد؟ کدام اسم شرکتی را که در ذهن دارید بهتر نمایان می‌کند؟ کدام اسم را بیشتر از بقیه دوست دارید؟

هر کمپانی، به راه و روش خودش به تصمیم نهایی دست می‌یابد. بعضی از کارآفرینها اصول خاص خود را دارند و برای انتخاب اسمی از میان سایر اسامی، از دلایل مخصوص به خودشان استفاده می‌کنند. سایرین عملی‌تر عمل می‌کنند. بعضی از شرکت ها، تحقیقی درباره مصرف کننده انجام می‌دهند و یا با کمک گروه های کانونی (Focus Groups) تستی انجام می‌دهند تا ببینند این اسمها توسط دیگران چطور دریافت می‌شوند. دیگران هم ممکن است این گونه تصمیم‌گیری کنند که اسمشان قرار است مهم ترین چیز قابل رؤیت در پشت یک کامیون باشد. بنابراین از یک طراح گرافیک می‌خواهند که اسامی مختلف را به صورت علامتهایی درآورد تا ببینند کدامشان به عنوان یک شکل طراحی شده بهترین است.

از تمام این معیارها استفاده کنید. می‌توانید این کار را به طور غیررسمی انجام دهید. نظر سایرین را هم بپرسید. بررسی کنید و ببینید کدام اسم به عنوان یک علامت تجاری، مناسب به نظر می‌آید. هر اسمی را با صدای بلند بخوانید، خوب دقت کنید و ببینید اگر در آینده این اسم در یک تبلیغ رادیویی یا فروش تلفنی شنیده شود، چگونه خواهد بود.

مؤسسات نام‌گذاری حرفه‌ای، برای این فرایند مهم‌، از ۶ هفته تا ۶ ماه وقت صرف می‌کنند، اما شما احتمالاً چنین وقتی نخواهید داشت. ولی برای انتخاب یک اسم مناسب سعی کنید حداقل چند هفته وقت بگذارید. هر وقت تصمیم خود را گرفتید، به سرعت نسبت به این اسم در خودتان شور و اشتیاق ایجاد کنید. انتخاب اسم، اولین قدم شما برای ساختن یک هویت قوی برای شرکتتان خواهد بود. چیزی که باید تا زمانی که تجارت شما برقرار است، پایدار باقی بماند.

مولف: شهرام حمامی ترقی
آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد سه فقط برای مدیران 
فهرست

برچسب ها:
درج دیدگاه