شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

چگونه اعتماد بنفس خود را افزایش دهیم

چگونه اعتماد بنفس خود را افزایش دهیم

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

یکی از محققین چنین می گوید: در طول دوران کاری ام در میان افرادی که در زندگی روزمره خود سطح استرس بالایی داشتند، با یک خصیصه مشترک و بسیار عمومی مواجه شدم، اعتماد بنفس پایین.

همچنین دریافتم که پائین بودن اعتماد بنفس می تواند موجب پدید آمدن سطح بالایی از استرس، بی خوابی، اضطراب و بسیاری از علایم بیمار گونه گردد.

بدترین مورد این حالت در کسی که عزت نفس پایین دارد تجربه کردن احساساتی ازقبیل بی ارزشی و بی­لیاقتی و عدم تعلق می باشد که متاسفانه می­تواند منجر به افکار خودکشی گردند.

سرکوب اعتماد بنفس

در تحقیقی که چندین سال گذشته در سراسر آمریکای شمالی، شامل کانادا و مکزیک انجام گرفت پژوهشگران دریافتند که نرخ خود کشی ارتباط بسیار زیادی با شرایط فقر و تنگدستی، ترک خانواده (اغلب در کودکان زیر ۱۶ سال) و طرد شدن توسط اطرافیان دارد.

در خصوص عزت نفس پایین، کودکان آسیب پذیرتر از دیگر افراد می باشند. آنها مدام از جانب هم رده ها و هم سن و سالهای خود و توقعات غیر واقعی و نامعقول از جانب خانواده و دوستانشان تحت فشار قرار دارند. این امر می تواند به مشکلات روانی عمده منجر گردد که در آن کودکان احساس خواهند کرد که زندگیشان ارزشی ندارد.

بزرگسالان نیز از آن رنج می برند

می خواهد باورتان شود یا نه، امروزه بزرگسالان نیز چنین علایمی را تجربه می کنند. ما همواره با مسائلی چون پول، عشق،خانواده، کار و غیره درحال دست و پنجه نرم کردن می­باشیم. از آنجایی که اکثر جوامع مردسالار اهمیت زیـادی بـرای موفقیت مردان قائل می باشند، برای یک مرد تحمل فشارها سخت و دشوار می­باشد.

همه آن مربوط می­گردد به تئوری؛ بقای برازندگان. مردان تولید کننده و زنان مصرف کننده می باشند. حتی با جنبش آزادی خواهانه زنان و فمینیسم، علت اصلی از خود گذشتگی مردان کماکان بطور حتم مرتبط با این حقیقت می باشد که زنان از مردان انتظار دارند دنیا را روی شانه هایشان بدوش بکشند.

احتمال دارد زنان با این گفته هم عقیده و موافق نباشند ولی آن واقعیت دارد. آخرین باری که نامزد یا همسرتان و یا فرد دیگری که برای یک امر مهم حقیقتاً به شما وابسته بوده و آن کار (مثلا پرداخت قبض تلفن ماه پیش) را بشما واگذار کرده چه زمانی بوده است؟  این تقاضاها معمولاً با پول در ارتباط است. اگرچه اکثر اوقات برای این است که شما یک “مرد واقعی” جلوه نمایید.

آیا شما یک مرد واقعی می باشید؟

چگونه می توانید تعیین کنید یک مرد واقعی چگونه مردی باید باشد؟

راحت ترین کار آن است که از نامزد، همسر، خواهر و یا مادر خود سوال کنید. اما من به شما اطمینان می دهم که با دهها پاسخ متفاوت بمباران خواهید شد. چرا؟ به این خاطر که هر زنی عقیده متفاوتی از آنگونه که مرد رویاهایش باید باشد دارد. هرچند که بطور کلی شما در خواهید یافت که مردها می باید تعدادی خصیصه مشترک را برای آنکه یک مرد واقعی محسوب گردند دارا باشند.

  • استقلال مالی داشته باشید: یک ثروتمند بد جنس.

  • سلامت جسمانی داشته باشید: تا بتوانید فرزندانی قدرتمند همچون خودتان بوجود آورید.

  • با هوش باشید: بدانید چگونه وسایل گوناگونی را باید تعمیر کنید

  • مورد اعتماد و قابل اتکاء باشید: همواره بمنظور برآوردن نیازهای وی در دسترس باشید.

  • شخصیت مستحکم و با ثبات داشته باشید: به او نشان دهید که قادر هستید روی پاهای خودتان بایستید.

معمولاً هنگامیکه شما اینگونه احساس کنید که فاقد حتی یکی از ویژگی های مذکور می باشید، اعتماد بنفس شما شروع به تنزل می کند چرا که احساس خواهید کرد که گویی از حداقل شرایط لازم و ضروری نیز برخوردار نیستید.

فرمول اقتدار

نگرش آرمان گرایانه به یک مرد، پوچ و بی اساس می باشد. شمار اندکی از مردها در عمل به آن شان و درجه از شکوه و عظمت میان دیگر مردان نایل گشته اند. به هر صورت می توان چند نکته راهبردی در رابطه با آنکه چگونه یک مرد شکوهمند و با اقتدار باشید ارایه داد. مردی که قادر باشد از میان پستی بلندی های زندگی عبور کرده و در انتها نیز کماکان با صلابت از آن بیرون آید.

نکته۱: نپذیرفتنی را بپذیرید

فرض می­گیریم شما فردی ۴۰ ساله هستید. موی سرتان کم پشت و در حال ریزش می­باشد. شکمتان نمایان گشته است. چین و چروک صورتتان عمیق و نازیبا هستند. شما اساساً احساس می کنید انسانی بی ارزش هستید. به نخستین تجلی گاه استرس یعنی همان خود انکاری قدم گذارده اید.

هنگامی که منکر شایستگی و استعدادهای بـالقوه خود جهت مبدل شدن به کسی یا چیزی فراتر و با اهمیت تر از خویشتن کنونی خود می­شوید، گرفتار یک چرخه مخرب انزجار از خویشتن می گردید. بـه منظور رهایی یافتن از انکار، باید شروع به پذیرش مشکلات خود نموده و همچنین اهداف آینده اتان را در ذهـن مجسم کنید. همواره بـه خاطر داشته باشید شما قادر خواهید بود به درجات عالی و بزرگی دست یابید.

نکته ۲: به غیر قابل اندیشیدن، بیندیشید

با حفظ شخصیت فوق فرض می کنیم به شما (کم مو، چاق، میانسال) دائما گفته شود که قادر نخواهید بود به هیچ چیزی در زندگی خود فائق آیید. افسوس، چه سخن ناگوار و دلخراشی برای شخصی است که تا پیش از این نیمی از عمرش را به پایان رسانیده است. به دومین تجلی گاه استرس یعنی انتقاد قدم گذارده اید.

شما خواهید گفت در ۳۰ سال باقیمانده کسی قادر نخواهد بود کار زیادی انجام دهـد و یا به موفقیت چندانی دست یابد؟ در اشتباه هستید. در طول دوران کاری خود آیا با اشخاصی دیدار کرده اید که تصمیم گرفتند مجدداً به دانشگاه بازگردند و رشته تحصیلی خود را به پایان برسانند، برای خودشان کسب و کار مستقل دست و پا کنند؟ آنها از خطاها و اشتباهات خود درس گرفته و به جایگاه و منزلتی عالی در میان اطرافیانشان نایل گشته اند.

هیچگاه برای تعلیم و تربیت و کسب دانش و ادامه تحصیلات دیر نمی­باشد. می­باید خارج از دایره متعارف بیاندیشید و شروع کنید به اندیشیدن به غیر قابل اندیشیدنها که شما در واقع مردی هستید با فرصتهای بسیار زیاد پیش رویتان. تنها کاری که باید انجام دهید خلق و ایجاد درها و عبور از میان آنهاست.

نکته۳: اهداف خود را تعیین کنید

اکنون که خود را پذیرفته اید و شروع به آن کردید که همانند مردی با عظمت که می­تواند شما باشید بیاندیشید، مستلزم آن می­باشید که تدابیری را برای دست یافتن به اهدافتان تدوین و تنظیم گردانید. تعیین اهداف برای خودتان شاید بزرگترین و مهم ترین هدیه ای باشد که می توانید به خود عطا کنید. با یادداشت کردن و مرور آنها در فواصل زمانی معین کار را شروع نمایید.

با خود بگوئید؛ کاری که من مایل به انجام آن هستم این است که ابتدا اهداف بلند مدت خود را یادداشت کرده و سپس به روی اهداف کوتاه مدت پیرامون دست یابی به اهداف بلند مدت متمرکز می شوم. این کار معمولاً منجر به موفقیتهای واقع گرایانه می­گردد و هر بار که شما به یکی از اهدافتان دست یافتید، احساس خیلی بهتر و خوشایندتری نسبت به خود خواهید داشت.

نکته۴: غلبه بر موانع

بی تردید به موانعی در راه رسیدن به اهدافتان برخورد خواهید کرد. مجددا مثل گذشته این مشکلات را پذیرفته و آنها را پشت سر بگذارید و به راه خود ادامه دهید. وجود آنها را انکار نکنید زیرا تا آخر عمر مکرراً به سراغ شما خواهند آمد و دست بردار نخواهند بود. با عزم راسخ به جنگ تک تک مشکلات خود رفته و سرسختانه بر هدف خود پافشاری کنید.

نکته۵ : به گذشته نگاه نکنید

این احتمالاً دشوارترین کاری است که باید انجامش دهید. بـه ما همواره گفته شده است که سپاسگزار توفیقات و نعمتهای زندگیمان باشیم اما برای انجام چنین کاری مجبور به تعمق در گذشته ناگوار خود می باشیم. به مجرد آنکه شروع به یادآوری گذشته کنید، ناکامی ها و سختی هـا دوباره مراجعت خواهد کرد. به محض آنکه به اهدافتان دست یافتید، لازم است به این که چه کسی هستید و چه کسی مایلید باشید، تمرکز کنید.

مطلب آخر

شندیده شده که مردی بزرگ سخنی زیبا گفته :”…بودن و شدن….”

ایـن پنـج نکـته برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد، چرا که هرگاه احساس می­کنیم اعتماد بنفسمان به پایین ترین سطح خود تنزل می یابد، با خود می­گوئیم: من خودم هستم و می خواهم فرد بهتر و کاملتری گردم و چیزی بیش از آنچه هستم بشوم. این کلمات هدیه ای است که به ما داده می شود. آنها را در زندگی خود بکار بندید تا به هر آنچه آرزو دارید دست پیدا کنید.

شهرام ترقی :

آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد یک 

برچسب ها:
درج دیدگاه