شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

هفت اشتباه بزرگ در راه اندازی تجارت

هفت اشتباه بزرگ در راه اندازی تجارت

اشتباه اول: راندن یک ماشین تندرو در جاده­ای خاکی.

همه ما شنیده ایم که برای آغاز هر کار، به محرکی قوی و شور و شوق فراوان، احتیاج است. اما داشتن این حرارت اولیه به تنهایی کاری از پیش نمی برد. شما به یک برنامه احتیاج دارید.

در زمینه تجارتتان، درخصوص مشتریان و رقبای خود به طور عمیق تحقیق کنید و یک مدل حقیقی و مفید برای تجارت خود ساخته و روی یک سؤال مهم تکیه کنید: چگونه می­خواهید پول در بیاورید؟

فرض کنید که در صدد باز کردن یک مغازه هستید. محلی را انتخاب می­کنید که باید هزینه اجاره آن را بپردازید. ممکن است مخارج زیادی نیز برای تهیه دکور مناسب متحمل شوید، بدون آنکه به نحوه بازگشت این هزینه­ها بیندیشید. محصولات شما کامل نیستند و به فکر بازاریابی هم نیستید. قطعاً پس از چند ماه، تجارت شما سقوط خواهد کرد.

نکته: هیچ روز کاری خود را بدون برنامه طی نکنید.

اشتباه دوم : ارزان فروشی

از یک کودک بخواهید که بین یک کریستال ۱۲ وجهی بدلی و یک قطعه الماس، یکی را انتخاب کند. کودک کریستال را انتخاب خواهد کرد. تازه کاران تجارت نیز به همین صورت عمل می­کنند، فریب کمیت را می­خورند و به کیفیت اهمیت نمی­دهند. آنها می­اندیشند که اگر جنس­های ارزان قیمت را عرضه کنند، فروش بهتری خواهند داشت و به زودی میلیونر خواهند شد. اما این تصور غلط است.

تازه کاران دنیای تجارت قیمت­های محصولات و خدمات خود را بسیار پایین در نظر می­گیرند و به این ترتیب در طول زندگی کاری خود نگران پول درآوردن خواهند بود و حتی زمانی که سفارشی دریافت می­کنند، خوشحال نخواهند شد، زیرا فروش برای آنها سود کافی به همراه نخواهد داشت.

قبل از قیمت گذاری، همه چیز را بسنجید. هزینه­های ثابت و متغیر را محاسبه کنید. روش های تجاری و قیمتهای رقبا را مورد توجه قرار دهید و استراتژی فروش و بازاریابی خود را بهینه کرده و درآمد قابل قبول خود را در نظر آورید.

نکته: کریستال­های بدلی را به الماس­ها ترجیح ندهید.

اشتباه سوم: راه اندازی تجارت فقط برای هیجان

بیشتر اشخاصی که در حال راه اندازی یک تجارت هستند، افرادی رؤیـایی، خیـال پرداز و ماجراجو هستند که بیشتر به دنبال هیجان می­گردند. این افراد به جای تفکر و تحمل جزئیات دشوار این کار، به فکر پیش روی هستند و می­خواهند که مسائل و بحران­ها را به نوعی پشت سر بگذارند تا دوباره به میدان بازی برگردند و ماجراهای آن را دنبال کنند.

اما خستگی و ملالت از همین مسائل جزئی، به تدریج ظاهر زیبای تجارت را به خطر خواهد انداخت، هدف تجارت کسب درآمد است و به مخاطره انداختن وضعیت فعلی در این حیطه نمی گنجد.

نکته: تجارت را وسیله­ای برای هیجان انگیز کردن زندگی قرار ندهید.

اشتباه چهارم: غفلت از بازاریابی

تعداد کمی از صاحبان تجارت­هایی که تازه تأسیس شده اند برای بازاریابی اهمیت قایل می­شوند و برنامه و بودجه خاصی برای آن اختصاص می­دهند، زیرا تصور می­کنند که بازاریابی یک خرج غیر ضروری است و یا به علت شکست های مقطعی از تأثیر بازاریابی در فروش مأیوس می­شوند.

بازاریابی، فروش فرد را تضمین می­کند. اما به یاد داشته باشید که فروش هر روز محدود به همان روز است و لزوماً فرایندی ادامه دار نیست.

نمی­توان از مرحله طرح و برنامه، مستقیماً به مرحله فروش رسید و بازاریابی را فراموش کرد.

این اشتباه از ناآگاهی افراد نسبت به چرخه فروش ناشی می­شود. اولین افرادی که برای راه­اندازی تجارت به آنها احتیاج دارید، بازاریابها هستند. بازاریابها هستند که می­توانند شما را به دیگران معرفی کنند. پس از آن، موقعیت فروش فراهم خواهد شد.

نکته: قبل از ارسال پیام آشنایی، به دنبال معامله نباشید.

اشتباه پنجم: اسارت در تجارت به جای ریاست به آن

هنـگامی که فردی ۳ یا ۴ وظیفه معین را در ۷ روز هفته انجام می­دهد نیازی به بهره گیری از شیوه­های مدیریتی احساس نمی­شود.

در آغاز به کار یک تجارت نیز، اتفاقات ناگهانی اما قابل پیش بینی به وقوع می­پیوندد که می­توان آنها را توسط تجربیات شخصی یا با استفاده از روش آزمون و خطا حل کرد.

اما همین طور که تجارت شما رشد می­کند، مسائل پیچیده­تر خواهند شد و این دو روش دیگر پاسخگوی آنها نخواهند بود. شما مسئول همه چیز هستید. شما باید اهداف تجارت را تعیین کنید و روش ها را انتخاب کنید، یا شخصی را برای انجام این وظیفه منصوب کنید.

بدون داشتن سیاست معین و شفافی در مورد مشخصات مشاغل، استخدامها، اخراجها، تعطیلات، نحوه جبران کمبودها، چگونگی ترفیعها و… شرکت و تجارت نوپای شما در معرض آسیبها و خطرات جدی قرار خواهد گرفت و نهایتاً تجارت شما ضعیف خواهد شد.

توجه کنید که کتاب راهنمای قوانین شرکت شما (حتی در حد یک صفحه) باید وجود داشته باشد.

نکته: اختیارات و وظایف خود را فراموش نکنید.

اشتباه ششم: پیش بینی ناقص بودجه

تـازه کـاران تجـارت معمـولاً نیـازهای مالی خود را دست کم می­گیرند. این افراد، در ابتدای کار هزینه زیادی را صرف خرید لوازم اداری و محصولاتی می­کنند که ممکن است بسیار تخصصی تر از آنچه باشد که به آن نیاز دارند. هم چنین به این موضوع توجه نمی­کنند که اکثر مشتریان به طور اقساط خرید می­کنند و بازگشت پول به کندی انجام می گیرد.

به همین علت مشاوران مدیریت معمولاً پیشنهاد می­کنند که پس از محاسبه بودجه مورد نیاز خود برای راه اندازی تجارت، حداقل ۵۰% به آن اضافه کنید. به این ترتیب، برای مدیریت ریسکهای احتمالی آماده خواهید شد.

نکته: در مورد بودجه واقع بین باشید.

اشتباه هفتم: روابط غلط

شروع هر فعالیتی احتیاج به کار فراوان و سیستم پشتیبان دارد. فشار تعهدات زمانی و مسائل مالی باعث بروز مشکلاتی در روابط خواهد شد.

باید قدری از بار خود را سبک کنید و از کمک نزدیکان و دوستان خود در حد امکان استفاده کنید.

نکته: نگذارید که یک اشتباه باعث یک عمر پشیمانی شود.

بسیاری از اشتباهات به این دلیل بروز می­کنند که تازه کاران تصور می­کنند که تمام کارها را باید خود به تنهایی انجام دهند.

به جای این کار بهتر است نقاط قوت خود را بشناسید و کمبودهای خود را بپذیرید و بعضی از امور را به دست متخصصین خاص آن بسـپارید. هـنگامی که به مسائل و شکست­های اجتناب ناپذیر برخورد می­کنید، این ضرب المثل قدیمی را به یاد بیاورید که:

هر شکست پلی است برای پیروزی­های آینده

برچسب ها:
درج دیدگاه