شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شهرام ترقی

محقق در زمینه کسب و کار

مولف و نویسنده

مدرس علوم تجارت

تحلیلگر زبان بدن و چهره خوانی

ارائه دهنده پروژه کسب و کار

نوشته های بلاگ

مراحل مدیریت استراتژیک

مراحل مدیریت استراتژیک

فرایند مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله می شود:

۱- تدوین استراتژیها

۲- اجرای استراتژیها

۳- ارزیابی استراتژیها

مزایای مدیریت استراتژیک:

مدیریت استـراتژیک به سـازمان این امکان را می­دهـد که به شیوه­ای خلاق و نوآور عمل کند و برای شکل دادن به آینده خود به صورت انفعالی عمل نکند.

این شیوه مدیریت باعث می­شود که سازمان دارای ابتکار عمل باشد و فعالیت هایش به گونه­ای در آید که اعمال نفوذ نماید و بدین گونه سرنوشت خود را رقم بزند و آینده را تحت کنترل در آورد.

مدیریت استراتژیک ویژگی هایی را که مدیریت کلی داراسـت در بر می­گیرد، اما متفاوت از این ویژگی ها از یک سری خصوصیات که مختص مدیریت استراتژیک است، می­توان بحث کرد.

۱- قبل از هر چیز مدیریت استراتژیک یک وظیفه مدیریتی عالی وبلند پایه است. مدیریت استراتژیک چون به طور کامل مربوط به آینده سازمان بوده و سعی در مشخص کردن راستا و جهت برای آن دارد بدان جهت وظیفه اصلی مدیران بلندپایه است.

۲- معطوف به آینده بوده و به هدف های بلند مدت سازمان مربوط است و به این می­اندیشد که در افق زمانی مشخص شده سازمان چه خواهد شد و برای گرفتن این نتایج چه کارهایی راباید انجام داد.

۳- مدیریت استراتژیک سازمان را به صورت یک سیستم باز می­نگرد. سازمان ها با محیطی که در آن قرار دارند در داخل، هم بستـگی و تعامـل موجود می­باشند. در محیط هر تغییری صورت می­گیرد سازمان نیز از آن تأثیر خواهد پذیرفت. بدین سبب مدیریت استراتژیک محیط را از نزدیک تعقیب می­کند.

۴- مدیریت استراتژیک مدیران رده پایین را راهنمایی می­کند به عبارت دیگر مدیریت استراتژیک اهداف، تصمیم و فعالیت هایی را مشخص می­کند و در داخل سازمان تا پایین­ترین سطوح برای هر کس نقطه شروع حرکت را تعیین می­کند.

خط مشی عبارت است از؛ یک راهنمای عمومی و جامع و مشروح که شامل یک سلسله ضوابط و مقررات و قواعد کلی است که در تصمیم­گیریها و انجام وظایف و فعالیت های هر یک از افراد سازمان به ویژه مسئولین و مدیران پایه برای رسیدن به اهداف سازمانی مورد استفاده قرار می­گیرد.

انواع خط مشی:

خط مشی بر مبنای سطوح:

۱- خط مشی اساسی: که این خط مشی مربوط است به کل سازمان و کلیه مدیران سازمآنکه از آن استفاده می­کنند.

۲- خط مشی کلی: که این نوع خط مشی توسط مدیران میانی به کـار گـرفته مـی­شود و معمولاً از طرف مدیران عالی تدوین و ابلا غ می­گردد.

۳- خط مشی واحدی: که این نوع خط مشی مورد استفاده مدیران پایه و یا اجرایی قرار می­گیرد و اغلب جنبه کاربردی دارد.

خط مشی بر حسب مبنا:

۱- خط مشی اصلی: که منطبق است با مأموریت و اهداف سازمان و براساس خصیصه سازمانی این خط مشی تغییر می­کند.

۲- خط مشی پیشنهادی: که از پیشنهاد یک مدیر به مدیران تنظیم و مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- خط مشی اجباری: که بنا به ضرورتها و موقعیت های پیش­آمده برای سازمان مورد استفاده قرار می­گیرد. مثل؛ فشارهای محیط خارجی، جنگ تحمیلی و یا تظاهرات کارگری و اعتصابات و نظایر آنها که در این مورد در سازمان ها خط مشیهایی براساس فرصت های موجود در محیط تدوین می­شود.

مولف: شهرام حمامی ترقی
آلبوم تمبرهای یادگاری من جلد سه فقط برای مدیران 
فهرست

برچسب ها:
درج دیدگاه